Библия-Центр
РУ

Мысли вслух на Jer 12:1-17

Righteous art thou, O LORD, when I plead with thee: yet let me talk with thee of thy judgments: Wherefore doth the way of the wicked prosper? wherefore are all they happy that deal very treacherously?
Thou hast planted them, yea, they have taken root: they grow, yea, they bring forth fruit: thou art near in their mouth, and far from their reins.
But thou, O LORD, knowest me: thou hast seen me, and tried mine heart toward thee: pull them out like sheep for the slaughter, and prepare them for the day of slaughter.
How long shall the land mourn, and the herbs of every field wither, for the wickedness of them that dwell therein? the beasts are consumed, and the birds; because they said, He shall not see our last end.
If thou hast run with the footmen, and they have wearied thee, then how canst thou contend with horses? and if in the land of peace, wherein thou trustedst, they wearied thee, then how wilt thou do in the swelling of Jordan?
For even thy brethren, and the house of thy father, even they have dealt treacherously with thee; yea, they have called a multitude after thee: believe them not, though they speak fair words unto thee.
I have forsaken mine house, I have left mine heritage; I have given the dearly beloved of my soul into the hand of her enemies.
Mine heritage is unto me as a lion in the forest; it crieth out against me: therefore have I hated it.
Mine heritage is unto me as a speckled bird, the birds round about are against her; come ye, assemble all the beasts of the field, come to devour.
10 Many pastors have destroyed my vineyard, they have trodden my portion under foot, they have made my pleasant portion a desolate wilderness.
11 They have made it desolate, and being desolate it mourneth unto me; the whole land is made desolate, because no man layeth it to heart.
12 The spoilers are come upon all high places through the wilderness: for the sword of the LORD shall devour from the one end of the land even to the other end of the land: no flesh shall have peace.
13 They have sown wheat, but shall reap thorns: they have put themselves to pain, but shall not profit: and they shall be ashamed of your revenues because of the fierce anger of the LORD.
14 Thus saith the LORD against all mine evil neighbours, that touch the inheritance which I have caused my people Israel to inherit; Behold, I will pluck them out of their land, and pluck out the house of Judah from among them.
15 And it shall come to pass, after that I have plucked them out I will return, and have compassion on them, and will bring them again, every man to his heritage, and every man to his land.
16 And it shall come to pass, if they will diligently learn the ways of my people, to swear by my name, The LORD liveth; as they taught my people to swear by Baal; then shall they be built in the midst of my people.
17 But if they will not obey, I will utterly pluck up and destroy that nation, saith the LORD.
Свернуть

Вопрос, задаваемый Иеремией, постоянно возникает у многих и многих людей, на протяжении веков наблюдающих видимое благополучие нечестивых. Хотя, если вдуматься, в перспективе их благополучие ненадёжно. И дело не только в том, что неустойчиво само положение таких людей, ведь сегодня они богаты, а завтра, глядишь, и разорились. Достигнутое ими процветание может быть и долговременным.

Но даже сама длительность процветания, если оно основано на грехе, становится напряжённой продолжительной паузой, которой предстоит только подчеркнуть неизбежный крах. Господь может отодвигать время наступления краха, должно быть, для того, чтобы дать грешникам время одуматься, а может быть, и для того, чтобы дать возможность невиновным, как Лоту из Содома, вовремя уйти из-под обломков. Но рано или поздно то, что появилось благодаря злу и греху, получит возмездие, выросшее из того самого зла и греха, каким было создано. Но и тогда у грешников будет возможность принести покаяние и вернуться к Господу.

Другие мысли вслух

 
На Jer 12:1-17
Righteous art thou, O LORD, when I plead with thee: yet let me talk with thee of thy judgments: Wherefore doth the way of the wicked prosper? wherefore are all they happy that deal very treacherously?
Thou hast planted them, yea, they have taken root: they grow, yea, they bring forth fruit: thou art near in their mouth, and far from their reins.
But thou, O LORD, knowest me: thou hast seen me, and tried mine heart toward thee: pull them out like sheep for the slaughter, and prepare them for the day of slaughter.
How long shall the land mourn, and the herbs of every field wither, for the wickedness of them that dwell therein? the beasts are consumed, and the birds; because they said, He shall not see our last end.
If thou hast run with the footmen, and they have wearied thee, then how canst thou contend with horses? and if in the land of peace, wherein thou trustedst, they wearied thee, then how wilt thou do in the swelling of Jordan?
For even thy brethren, and the house of thy father, even they have dealt treacherously with thee; yea, they have called a multitude after thee: believe them not, though they speak fair words unto thee.
I have forsaken mine house, I have left mine heritage; I have given the dearly beloved of my soul into the hand of her enemies.
Mine heritage is unto me as a lion in the forest; it crieth out against me: therefore have I hated it.
Mine heritage is unto me as a speckled bird, the birds round about are against her; come ye, assemble all the beasts of the field, come to devour.
10 Many pastors have destroyed my vineyard, they have trodden my portion under foot, they have made my pleasant portion a desolate wilderness.
11 They have made it desolate, and being desolate it mourneth unto me; the whole land is made desolate, because no man layeth it to heart.
12 The spoilers are come upon all high places through the wilderness: for the sword of the LORD shall devour from the one end of the land even to the other end of the land: no flesh shall have peace.
13 They have sown wheat, but shall reap thorns: they have put themselves to pain, but shall not profit: and they shall be ashamed of your revenues because of the fierce anger of the LORD.
14 Thus saith the LORD against all mine evil neighbours, that touch the inheritance which I have caused my people Israel to inherit; Behold, I will pluck them out of their land, and pluck out the house of Judah from among them.
15 And it shall come to pass, after that I have plucked them out I will return, and have compassion on them, and will bring them again, every man to his heritage, and every man to his land.
16 And it shall come to pass, if they will diligently learn the ways of my people, to swear by my name, The LORD liveth; as they taught my people to swear by Baal; then shall they be built in the midst of my people.
17 But if they will not obey, I will utterly pluck up and destroy that nation, saith the LORD.
Свернуть
Горе Иеремии сливается с горем Бога: в этом трагическом плаче отверженного собственным народом трудно отделить...  Читать далее

Горе Иеремии сливается с горем Бога: в этом трагическом плаче отверженного собственным народом трудно отделить голос Божий от собственного голоса пророка. Происходит самое страшное: самые близкие люди не принимают Его (и его) верность и любовь, отвергают стремление стать ближе, с радостью разрушают все, что удалось построить. Бог и человек хотят любить, а в ответ получают ненависть, это общая для них обида... Но что удивительно: Иеремия уговаривает Бога явить справедливость, достойно наказать отступников, разрушить покой вероломных обидчиков. При этом, он знает, что Бог справедливее его самого и это противоречие ставит его в тупик. Что же это за Бог, любовь и суд Которого так похожи, и одновременно, так не похожи на человеческие?

Свернуть
 
На Jer 12:7
I have forsaken mine house, I have left mine heritage; I have given the dearly beloved of my soul into the hand of her enemies.
Свернуть
Судьба Иеремии была драматична, и связано это было исключительно с его пророческим служением. Судьба пророков бывала разной. Некоторые, как, например, Исайя Иерусалимский, пользовались и влиянием при дворе, и уважением современников...  Читать далее

Судьба Иеремии была драматична, и связано это было исключительно с его пророческим служением. Судьба пророков бывала разной. Некоторые, как, например, Исайя Иерусалимский, пользовались и влиянием при дворе, и уважением современников. Конечно, путь Исайи тоже не был усыпан розами: как придворному политику ему удалось далеко не всё, а кончина его была, по-видимому, мученической. Но ему на долю выпали не только преследования, но и почёт и уважение тоже. Об Иеремии этого не скажешь. Он всегда всем мешал. Всегда говорил не то, что говорили все, и не то, что его современники хотели услышать от пророка.

Особенно проигрывал он в глазах толпы на фоне тех «пророков» (вернее, любителей экстатики), которые говорили как раз именно то, что эта толпа услышать хотела. А Иеремия просто не мог сказать ничего другого, кроме того, что говорил. Он ведь говорил не от себя. И народного мнения он тоже не выражал. Он лишь говорил то, что ему открывал Бог. А Богу важна суть, а не внешность. Во время реформ царя Иосии быть верующим яхвистом стало модно и престижно, и многие стали демонстрировать свою религиозность на показ.

И вот на фоне всеобщей религиозно-патриотической экзальтации у храмовых ворот появляется человек, напоминающий идущим в Храм о тех языческих божках, которые по-прежнему стоят у них дома, а главное, занимают место в их сердце… Или, например, накануне войны с Вавилонией, когда народ охвачен своеобразной националистической лихорадкой с религиозным оттенком, когда вокруг то и дело слышатся возгласы о великой традиции, о Храме, о Боге, Который «не отдаст» и «не позволит», Иеремия напоминает об обращении и о покаянии, о том, что Богу важны не стены, а сердца…

Или уж совсем вопиющее: город в осаде, а пророк говорит: лучше сдавайтесь сразу, сопротивление всё равно бесполезно, Бог не вмешается, чуда не будет… Может показаться, что такие слова в таких ситуациях может говорить только тот, кто сам себе враг. Но пророку выбирать не приходится: он ведь говорит не от себя. Ему остаётся лишь жаловаться Тому, Кто поручает ему говорить. И просить Бога о поддержке и утешении. Ясно ведь, что от людей пророку не приходится ждать ни того, ни другого.

Свернуть

Благодаря регистрации Вы можете подписаться на рассылку текстов любого из планов чтения Библии

Мы планируем постепенно развивать возможности самостоятельной настройки сайта и другие дополнительные сервисы для зарегистрированных пользователей, так что советуем регистрироваться уже сейчас (разумеется, бесплатно).