Библия-Центр
РУ

Мысли вслух на Rev 16:2-21

The first angel went and poured out his bowl on the land, and ugly and painful sores broke out on the people who had the mark of the beast and worshiped his image.
The second angel poured out his bowl on the sea, and it turned into blood like that of a dead man, and every living thing in the sea died.
The third angel poured out his bowl on the rivers and springs of water, and they became blood.
Then I heard the angel in charge of the waters say:
"You are just in these judgments,
 you who are and who were, the Holy One,
 because you have so judged;
for they have shed the blood of your saints and prophets,
 and you have given them blood to drink as they deserve."
And I heard the altar respond:
"Yes, Lord God Almighty,
 true and just are your judgments."
The fourth angel poured out his bowl on the sun, and the sun was given power to scorch people with fire.
They were seared by the intense heat and they cursed the name of God, who had control over these plagues, but they refused to repent and glorify him.
10 The fifth angel poured out his bowl on the throne of the beast, and his kingdom was plunged into darkness. Men gnawed their tongues in agony
11 and cursed the God of heaven because of their pains and their sores, but they refused to repent of what they had done.
12 The sixth angel poured out his bowl on the great river Euphrates, and its water was dried up to prepare the way for the kings from the East.
13 Then I saw three evil1 16:13 Greek unclean spirits that looked like frogs; they came out of the mouth of the dragon, out of the mouth of the beast and out of the mouth of the false prophet.
14 They are spirits of demons performing miraculous signs, and they go out to the kings of the whole world, to gather them for the battle on the great day of God Almighty.
15 "Behold, I come like a thief! Blessed is he who stays awake and keeps his clothes with him, so that he may not go naked and be shamefully exposed."
16 Then they gathered the kings together to the place that in Hebrew is called Armageddon.
17 The seventh angel poured out his bowl into the air, and out of the temple came a loud voice from the throne, saying, "It is done!"
18 Then there came flashes of lightning, rumblings, peals of thunder and a severe earthquake. No earthquake like it has ever occurred since man has been on earth, so tremendous was the quake.
19 The great city split into three parts, and the cities of the nations collapsed. God remembered Babylon the Great and gave her the cup filled with the wine of the fury of his wrath.
20 Every island fled away and the mountains could not be found.
21 From the sky huge hailstones of about a hundred pounds each fell upon men. And they cursed God on account of the plague of hail, because the plague was so terrible.
Свернуть

Семь чаш Божьего гнева, вылитые на землю ангелами, нетрудно соотнести с семью ангельскими трубами из первой части книги. Число семь в обоих случаях означает полноту тварного мира, и то, что происходит, является таким образом событием вселенского масштаба. Но в первой части книги апостолу показана история падшего мира, показана такой, какой видит её человек, пребывающий внутри этого мира.

Изнутри него Суд становится прежде всего моментом истины, моментом встречи с Богом лицом к лицу, и ангельские трубы возвещают такую встречу, которая и приводит к катаклизмам. И дело тут не в том, что Бог специально хочет наказать мир, подвергнув его испытаниям, а в том, что те силы тьмы, во власть которых он попал после грехопадения, не хотят отпускать его без сопротивления. Вот это сопротивление и вызывает катастрофы и катаклизмы.

Теперь же Иоанн видит тот же самый процесс с другой точки зрения, от Престола славы. Отсюда Суд воспринимается как излияние Божьего гнева, который и вызывает катаклизмы и катастрофы. Казалось бы, Бог, любящий Своё творение, не должен был бы давать волю Своему гневу: ведь прежде Он делал всё, чтобы спасти созданный Им мир. Но это спасение всегда было частью Его плана, который Он и осуществлял на всём протяжении мировой истории. Теперь же Иоанн видит завершение процесса, подведение итогов. Пришло время расставить все точки над i. Бог ведь Личность, а не безликий Абсолют. У Него есть Своя воля, а значит, и Свои предпочтения.

В Библии о Боге нередко говорится, что Он кого-то или что-то «забыл», а потом «вспомнил». Бог, очевидно, не человек, чтобы забыть или вспомнить что-то в нашем, человеческом смысле слова. Но в падшем мире всегда есть что-то, на что Он не хочет смотреть и в чём Он не хочет участвовать. И тогда Он отворачивается. Забывает.

Разумеется, Он знает о том, что происходит, но Он не хочет этого видеть и не хочет, чтобы те, кто участвует в делах тьмы, видели Его. Ощущали Его присутствие. Чтобы у людей, не следующих Его воле и не участвующих в Его планах, не возникало никаких иллюзий по поводу Его участия в их делах. Но ведь и в конце времён такие люди (и не только люди) остаются. Более того: они максимально активизируются. Утверждаются в своём «нет» Божьей воле, Божьим планам и Божьей любви. И это их окончательное «нет» означает и окончательное отстранение Бога.

Окончательный Его уход из их жизни. Божьей любви сказавшие окончательное «нет» Богу больше не увидят. А вот с Божьей силой — столкнутся: ведь этот мир всё равно остаётся Божьим, кто бы что о нём ни думал и как бы кто ни хотел присвоить его себе окончательно и бесповоротно. Вот эта самая Божья сила без Божьей любви и становится для столкнувшихся с ней Божьим гневом. Гневом, от которого уйти легко — и в то же время для многих бесконечно трудно. Потому, что для этого надо довериться Богу. И отказаться от противостояния Ему — раз и навсегда.

Другие мысли вслух

 
На Rev 16:2-21
The first angel went and poured out his bowl on the land, and ugly and painful sores broke out on the people who had the mark of the beast and worshiped his image.
The second angel poured out his bowl on the sea, and it turned into blood like that of a dead man, and every living thing in the sea died.
The third angel poured out his bowl on the rivers and springs of water, and they became blood.
Then I heard the angel in charge of the waters say:
"You are just in these judgments,
 you who are and who were, the Holy One,
 because you have so judged;
for they have shed the blood of your saints and prophets,
 and you have given them blood to drink as they deserve."
And I heard the altar respond:
"Yes, Lord God Almighty,
 true and just are your judgments."
The fourth angel poured out his bowl on the sun, and the sun was given power to scorch people with fire.
They were seared by the intense heat and they cursed the name of God, who had control over these plagues, but they refused to repent and glorify him.
10 The fifth angel poured out his bowl on the throne of the beast, and his kingdom was plunged into darkness. Men gnawed their tongues in agony
11 and cursed the God of heaven because of their pains and their sores, but they refused to repent of what they had done.
12 The sixth angel poured out his bowl on the great river Euphrates, and its water was dried up to prepare the way for the kings from the East.
13 Then I saw three evil1 16:13 Greek unclean spirits that looked like frogs; they came out of the mouth of the dragon, out of the mouth of the beast and out of the mouth of the false prophet.
14 They are spirits of demons performing miraculous signs, and they go out to the kings of the whole world, to gather them for the battle on the great day of God Almighty.
15 "Behold, I come like a thief! Blessed is he who stays awake and keeps his clothes with him, so that he may not go naked and be shamefully exposed."
16 Then they gathered the kings together to the place that in Hebrew is called Armageddon.
17 The seventh angel poured out his bowl into the air, and out of the temple came a loud voice from the throne, saying, "It is done!"
18 Then there came flashes of lightning, rumblings, peals of thunder and a severe earthquake. No earthquake like it has ever occurred since man has been on earth, so tremendous was the quake.
19 The great city split into three parts, and the cities of the nations collapsed. God remembered Babylon the Great and gave her the cup filled with the wine of the fury of his wrath.
20 Every island fled away and the mountains could not be found.
21 From the sky huge hailstones of about a hundred pounds each fell upon men. And they cursed God on account of the plague of hail, because the plague was so terrible.
Свернуть
Кары, описанные в этой главе, напоминают казни египетские, превосходя их суровостью. Четыре первых ангела карают...  Читать далее

Кары, описанные в этой главе, напоминают казни египетские, превосходя их суровостью. Четыре первых ангела карают поклонявшихся антихристу, последние три чаши излиты на враждебный Богу град антихриста. В это самое время приближается суд: «Се, иду как тать» — тайно, неожиданно, как приходит вор, вторгающийся в дом. Сравнение, близкое евангельским словам Господа, говорит, что человек будет застигнут врасплох. Человек не будет готов к суду, к приходу господа в славе. И не будет готов к последней битве добра и зла, которая неминуема. Но какой она будет, эта последняя битва в истории, мы не знаем.

Свернуть
 
На Rev 16:2-21
The first angel went and poured out his bowl on the land, and ugly and painful sores broke out on the people who had the mark of the beast and worshiped his image.
The second angel poured out his bowl on the sea, and it turned into blood like that of a dead man, and every living thing in the sea died.
The third angel poured out his bowl on the rivers and springs of water, and they became blood.
Then I heard the angel in charge of the waters say:
"You are just in these judgments,
 you who are and who were, the Holy One,
 because you have so judged;
for they have shed the blood of your saints and prophets,
 and you have given them blood to drink as they deserve."
And I heard the altar respond:
"Yes, Lord God Almighty,
 true and just are your judgments."
The fourth angel poured out his bowl on the sun, and the sun was given power to scorch people with fire.
They were seared by the intense heat and they cursed the name of God, who had control over these plagues, but they refused to repent and glorify him.
10 The fifth angel poured out his bowl on the throne of the beast, and his kingdom was plunged into darkness. Men gnawed their tongues in agony
11 and cursed the God of heaven because of their pains and their sores, but they refused to repent of what they had done.
12 The sixth angel poured out his bowl on the great river Euphrates, and its water was dried up to prepare the way for the kings from the East.
13 Then I saw three evil1 16:13 Greek unclean spirits that looked like frogs; they came out of the mouth of the dragon, out of the mouth of the beast and out of the mouth of the false prophet.
14 They are spirits of demons performing miraculous signs, and they go out to the kings of the whole world, to gather them for the battle on the great day of God Almighty.
15 "Behold, I come like a thief! Blessed is he who stays awake and keeps his clothes with him, so that he may not go naked and be shamefully exposed."
16 Then they gathered the kings together to the place that in Hebrew is called Armageddon.
17 The seventh angel poured out his bowl into the air, and out of the temple came a loud voice from the throne, saying, "It is done!"
18 Then there came flashes of lightning, rumblings, peals of thunder and a severe earthquake. No earthquake like it has ever occurred since man has been on earth, so tremendous was the quake.
19 The great city split into three parts, and the cities of the nations collapsed. God remembered Babylon the Great and gave her the cup filled with the wine of the fury of his wrath.
20 Every island fled away and the mountains could not be found.
21 From the sky huge hailstones of about a hundred pounds each fell upon men. And they cursed God on account of the plague of hail, because the plague was so terrible.
Свернуть
Как видно, свидетельство о Царстве может обернуться для мира не только словом Божьей любви, но и излиянием Божьего...  Читать далее

Как видно, свидетельство о Царстве может обернуться для мира не только словом Божьей любви, но и излиянием Божьего гнева. На первый взгляд, такой поворот событий для Бога любви кажется странным. Но дело, по-видимому, объясняется тем, что речь идёт о конце истории, о ситуации, когда каждый уже сделал свой окончательный выбор, пожиная теперь его плоды. Тот, кто принимает Бога и посланного Им Мессию, входит в Царство, и дыхание Бога, это Царство пронизывающее, открывается ему, как дыхание любви. Отвергающий же Бога ощущает Его дыхание как огненную, очищающую силу, которая ему кажется безжалостной потому, что в обновляющемся мире ему нет места, от которого он сам прежде отказался. Прежде, при взгляде с земли, провозвестие наступающего дня Суда и торжества Царства открывалось Иоанну, как звук ангельских труб; теперь, при взгляде с неба, от Престола, оно открывается ему, как изливающиеся на землю чаши Божия гнева. Их семь, так же, как и семь ангельских труб. Первые четыре чаши, так же, как и первые четыре трубы, затрагивают природу и человека (ст. 2 – 9; ср. Откр. 8 : 7 – 13). «Огненный град», вызывающий у тех, на кого он попадает, некие «язвы», «огненная гора», обрушивающаяся в море и губящая в нём всё живое, «звезда с неба», из-за которой вода в реках становится «кровавой», непригодной для питья, обжигающие людей солнечные лучи — всё это, конечно, можно объяснить естественными причинами, но тогда приходится признать, что природные катаклизмы в конце истории становятся нормой.

Как видно, Богу незачем больше удерживать мир от хаоса, соблюдая завет-союз, заключённый некогда с Ноем: ведь праведников в мире больше не осталось. Остальные же три чаши затрагивают уже непосредственно «престол зверя», вызывая сопротивление тёмных сил, приводящее в конце концов к решительному противостоянию, к той последней битве сил света с силами тьмы, которая предшествует окончательному торжеству Царства (ст. 10 – 21; ср. Откр. гл. 9). Наступление его Иоанн описывает, прибегая к языку и стилю поздних пророков (ст. 18 – 21; ср. Ис. 2 : 19 – 21). Впрочем, для тех, кто отказывается воспринимать реальность Царства, происходящее видится не как обновление и преображение мира, а как катастрофа, разрушающая весь привычный им порядок вещей. Но даже тогда они вспоминают о Боге лишь затем, чтобы обвинить Его во всех своих несчастьях и страданиях (ст. 21).

Свернуть

Благодаря регистрации Вы можете подписаться на рассылку текстов любого из планов чтения Библии

Мы планируем постепенно развивать возможности самостоятельной настройки сайта и другие дополнительные сервисы для зарегистрированных пользователей, так что советуем регистрироваться уже сейчас (разумеется, бесплатно).