Библия-Центр
РУ

Мысли вслух на Lev 14:33-56

33 The LORD further spoke to Moses and to Aaron, saying:
34 “When you enter the land of Canaan, which I give you for a possession, and I put a mark of leprosy on a house in the land of your possession, 35 then the one who owns the house shall come and tell the priest, saying, ‘Something like a mark of leprosy has become visible to me in the house.’ 36 The priest shall then command that they empty the house before the priest goes in to look at the mark, so that everything in the house need not become unclean; and afterward the priest shall go in to look at the house. 37 So he shall look at the mark, and if the mark on the walls of the house has greenish or reddish depressions and appears deeper than thet Lit wallsurface, 38 then the priest shall come out of the house, to theu Lit doorway of the housedoorway, andv Lit shut upquarantine the house for seven days. 39 The priest shall return on the seventh day andw Lit lookmake an inspection. If the mark has indeed spread in the walls of the house, 40 then the priest shall order them to tear out the stones with the mark in them and throw them awayx Lit toat an unclean place outside the city. 41 He shall have the house scraped all aroundy Lit from the house aroundinside, and they shall dump the plaster that they scrape off at an unclean place outside the city. 42 Then they shall take other stones and replace those stones, and he shall take other plaster and replaster the house.
43 “If, however, the mark breaks out again in the house after he has torn out the stones and scraped the house, and after it has been replastered, 44 then the priest shall come in andz Lit lookmake an inspection. If he sees that the mark has indeed spread in the house, it is a malignant mark in the house; it is unclean. 45 He shall therefore tear down the house, its stones, and its timbers, and all the plaster of the house, and he shall take them outside the city to an unclean place. 46 Moreover, whoever goes into the house during the time that he hasaa Lit shut upquarantined it, becomes unclean until evening. 47 Likewise, whoever lies down in the house shall wash his clothes, and whoever eats in the house shall wash his clothes.
48 “If, on the other hand, the priest comes in andab Lit looksmakes an inspection and the mark has not indeed spread in the house after the house has been replastered, then the priest shall pronounce the house clean because the mark hasac Lit healednot reappeared. 49 To cleanse the house then, he shall take two birds and cedar wood and aad Lit scarlet colorscarlet string and hyssop, 50 and he shall slaughter the one bird in an earthenware vessel overae Lit livingrunning water. 51 Then he shall take the cedar wood and the hyssop and theaf Lit scarlet colorscarlet string, with the live bird, and dip them in the blood of the slain bird as well as in theag Lit livingrunning water, and sprinkle the house seven times. 52 He shall thus cleanse the house with the blood of the bird and with theah Lit livingrunning water, along with the live bird and with the cedar wood and with the hyssop and with theai Lit scarlet colorscarlet string. 53 However, he shall let the live bird go free outside the city into the open field. So he shall make atonement for the house, and it will be clean.”
54 This is the law for any mark of leprosy—even for a scale, 55 and for the leprous garment or house, 56 and for a swelling, and for a scab, and for a bright spot—
Свернуть

Очищать от проказы предписано не только человека, но и дом, и вещи, ему принадлежащие. На первый взгляд тут одна лишь гигиена, но при ближайшем рассмотрении всё оказывается не так просто. Эти очищения — часть целого свода норм и правил ритуальной чистоты.

Они могут показаться данью религиозным схемам, однако речь идёт всё-таки не только о религиозных формальностях. Речь скорее надо вести о чистоте как о возможности соприкосновения со святыней. В конечном счёте — с тем Божьим присутствием, которое открывалось в Скинии, а позже в Храме. Оно требовало от человека готовности — готовности жить полной жизнью в первую очередь. Между тем всё, так или иначе связанное со смертью, лишало человека этой полноты.

В дохристианские времена ведь смерть была уходом в мир теней, в шеол, где жизни не было. Там была не жизнь, а существование, которое можно было назвать жизнью лишь очень условно. Богу там места не было. Мы сегодня живём в другую эпоху, в эпоху наступающего Царства, которое, по слову Спасителя, «приблизилось». Завершение земного пути сегодня для человека, конечно, всё равно предполагает встречу со смертью, но она больше не всевластна, теперь смерть над человеком имеет власти ровно столько, сколько позволяет ей иметь над собой сам человек.

Завершение земного пути сегодня для человека вполне может стать продолжением жизни, притом не в меньшей, а в большей полноте по сравнению с тем, какую он имел на земле. В дохристианские же времена в мире царствовала именно смерть, и завершение земного пути означало попадание в мир непрерывного, никогда не доходящего до конца умирания. Таким же было и всё, связанное с проказой: тут было именно умирание при жизни, которое могло длиться порой десятилетиями.

Всё, связанное со смертью и умиранием, препятствовало освящению, мешало той полноте жизни, которая предполагалась богообщением. Вот потому-то так тщательно расписаны в Книге Левита нормы и правила ритуальной чистоты: для людей дохристианской эпохи это был вопрос жизни и смерти, вопрос богообщения или его отсутствия. Неудивительно, что осквернения боялись, как огня. Бывало, конечно, что оно становилось неизбежным, но даже тогда от него старались очиститься сразу же, как только неизбежность исчезала: ведь иначе богообщение становилось невозможным, а значит, и жизнь для верующего яхвиста теряла смысл.

Другие мысли вслух

 
На Lev 14:33-57
33 The LORD further spoke to Moses and to Aaron, saying:
34 “When you enter the land of Canaan, which I give you for a possession, and I put a mark of leprosy on a house in the land of your possession, 35 then the one who owns the house shall come and tell the priest, saying, ‘Something like a mark of leprosy has become visible to me in the house.’ 36 The priest shall then command that they empty the house before the priest goes in to look at the mark, so that everything in the house need not become unclean; and afterward the priest shall go in to look at the house. 37 So he shall look at the mark, and if the mark on the walls of the house has greenish or reddish depressions and appears deeper than thet Lit wallsurface, 38 then the priest shall come out of the house, to theu Lit doorway of the housedoorway, andv Lit shut upquarantine the house for seven days. 39 The priest shall return on the seventh day andw Lit lookmake an inspection. If the mark has indeed spread in the walls of the house, 40 then the priest shall order them to tear out the stones with the mark in them and throw them awayx Lit toat an unclean place outside the city. 41 He shall have the house scraped all aroundy Lit from the house aroundinside, and they shall dump the plaster that they scrape off at an unclean place outside the city. 42 Then they shall take other stones and replace those stones, and he shall take other plaster and replaster the house.
43 “If, however, the mark breaks out again in the house after he has torn out the stones and scraped the house, and after it has been replastered, 44 then the priest shall come in andz Lit lookmake an inspection. If he sees that the mark has indeed spread in the house, it is a malignant mark in the house; it is unclean. 45 He shall therefore tear down the house, its stones, and its timbers, and all the plaster of the house, and he shall take them outside the city to an unclean place. 46 Moreover, whoever goes into the house during the time that he hasaa Lit shut upquarantined it, becomes unclean until evening. 47 Likewise, whoever lies down in the house shall wash his clothes, and whoever eats in the house shall wash his clothes.
48 “If, on the other hand, the priest comes in andab Lit looksmakes an inspection and the mark has not indeed spread in the house after the house has been replastered, then the priest shall pronounce the house clean because the mark hasac Lit healednot reappeared. 49 To cleanse the house then, he shall take two birds and cedar wood and aad Lit scarlet colorscarlet string and hyssop, 50 and he shall slaughter the one bird in an earthenware vessel overae Lit livingrunning water. 51 Then he shall take the cedar wood and the hyssop and theaf Lit scarlet colorscarlet string, with the live bird, and dip them in the blood of the slain bird as well as in theag Lit livingrunning water, and sprinkle the house seven times. 52 He shall thus cleanse the house with the blood of the bird and with theah Lit livingrunning water, along with the live bird and with the cedar wood and with the hyssop and with theai Lit scarlet colorscarlet string. 53 However, he shall let the live bird go free outside the city into the open field. So he shall make atonement for the house, and it will be clean.”
54 This is the law for any mark of leprosy—even for a scale, 55 and for the leprous garment or house, 56 and for a swelling, and for a scab, and for a bright spot— 57 to teachaj Lit in the day of uncleannesswhen they are unclean andak Lit in the day of cleannesswhen they are clean. This is the law of leprosy.
Свернуть
На первый взгляд, эти предписания — только забота о надлежащем санитарном состоянии предметов быта и жилья...  Читать далее

На первый взгляд, эти предписания — только забота о надлежащем санитарном состоянии предметов быта и жилья. Чтобы не допустить распространения эпидемии или мора, израильтяне должны были следить за появлением всевозможных грибковых и других налетов на посуде, одежде, стенах. Но если вглядеться в текст глубже, то можно заметить здесь иное провозвестие — об освящении тварного мира, о том, что он тоже должен принадлежать Богу, быть чистым и неиспорченным. Эта тайна будет открыта уже новозаветной Церкви (Рим. 8:20-23). Для нас же эта весть открывает необходимость освящения (посвящения Богу и исцеления) всего окружающего нас мира — живой и неживой природы, земли, воды, воздуха, а также всех предметов, которые нас окружают — жилья, предметов быта, посуды, пищи — всего, что Бог сотворил для Себя, и что по праву принадлежит Ему.

Свернуть

Благодаря регистрации Вы можете подписаться на рассылку текстов любого из планов чтения Библии

Мы планируем постепенно развивать возможности самостоятельной настройки сайта и другие дополнительные сервисы для зарегистрированных пользователей, так что советуем регистрироваться уже сейчас (разумеется, бесплатно).