Библия-Центр
РУ

Мысли вслух на Deu 23:1-25

No one who has been emasculated by crushing or cutting may enter the assembly of the LORD .
No one born of a forbidden marriage1 23:2 Or one of illegitimate birth nor any of his descendants may enter the assembly of the LORD , even down to the tenth generation.
No Ammonite or Moabite or any of his descendants may enter the assembly of the LORD , even down to the tenth generation.
For they did not come to meet you with bread and water on your way when you came out of Egypt, and they hired Balaam son of Beor from Pethor in Aram Naharaim2 23:4 That is, Northwest Mesopotamia to pronounce a curse on you.
However, the LORD your God would not listen to Balaam but turned the curse into a blessing for you, because the LORD your God loves you.
Do not seek a treaty of friendship with them as long as you live.
Do not abhor an Edomite, for he is your brother. Do not abhor an Egyptian, because you lived as an alien in his country.
The third generation of children born to them may enter the assembly of the LORD .
When you are encamped against your enemies, keep away from everything impure.
10  If one of your men is unclean because of a nocturnal emission, he is to go outside the camp and stay there.
11  But as evening approaches he is to wash himself, and at sunset he may return to the camp.
12  Designate a place outside the camp where you can go to relieve yourself.
13  As part of your equipment have something to dig with, and when you relieve yourself, dig a hole and cover up your excrement.
14  For the LORD your God moves about in your camp to protect you and to deliver your enemies to you. Your camp must be holy, so that he will not see among you anything indecent and turn away from you.
15  If a slave has taken refuge with you, do not hand him over to his master.
16  Let him live among you wherever he likes and in whatever town he chooses. Do not oppress him.
17  No Israelite man or woman is to become a shrine prostitute.
18  You must not bring the earnings of a female prostitute or of a male prostitute3 23:18 Hebrew of a dog into the house of the LORD your God to pay any vow, because the LORD your God detests them both.
19  Do not charge your brother interest, whether on money or food or anything else that may earn interest.
20  You may charge a foreigner interest, but not a brother Israelite, so that the LORD your God may bless you in everything you put your hand to in the land you are entering to possess.
21  If you make a vow to the LORD your God, do not be slow to pay it, for the LORD your God will certainly demand it of you and you will be guilty of sin.
22  But if you refrain from making a vow, you will not be guilty.
23  Whatever your lips utter you must be sure to do, because you made your vow freely to the LORD your God with your own mouth.
24  If you enter your neighbor's vineyard, you may eat all the grapes you want, but do not put any in your basket.
25  If you enter your neighbor's grainfield, you may pick kernels with your hands, but you must not put a sickle to his standing grain.
Свернуть

Некоторые нормы Торы и, в частности, Книги Второзакония могут показаться странными. Не жестокими, а именно странными, несуразными, бессмысленными. Какое, например, отношение имеет физическое увечье к возможности предстояния Богу? Это ведь вопрос духовный куда больше, чем физический. Конечно, левитский священник не мог быть физически абсолютно немощным — абсолютно немощный человек просто не смог бы совершить жертвоприношения, но ведь тут говорится не о таком случае, не о физической немощи. Можно, конечно, думать, что речь идёт не об обычном увечье, а о ритуальной кастрации, применявшейся в древности в некоторых языческих культах.

Возможно, однако, и иное: простое напоминание о том, что Богу всегда предлагается лучшее, а не худшее из того, что есть в распоряжении общины. Если Тора запрещает приносить в жертву искалеченных животных, почему искалеченный человек должен совершать жертвоприношение? Тут не идёт речь о пренебрежении, или об уничижении, или о том, что Богу не нужен калека. Тут вопрос в том, поручать ли священнодействие тому, кто не обладает полнотой собственного существования, собственной жизни, даже если речь идёт о полноте физической.

Вот эта полнота жизни, цельность её переживания и становится главным смыслом Торы, её соблюдения и следования ей. Тут и физическая гигиена, и гигиена духовно-нравственная. Странно видеть предписание о лопатке рядом с предписаниями о запрете ростовщичества или разврата — особенно если учесть, что и о ростовщичестве, и о разврате сказано уже немало. Здесь, однако, о них говорится как о чём-то обычном и повседневном, о том, что стало частью повседневной нечистоты.

Такие вещи обычно присутствуют в жизни человека и общества как нечто от неё неотделимое и потому обыденное, как своего рода «приемлемый грех». О таких грехах обычно говорят: плохо, конечно, но… кто же без греха? Это и есть отказ от покаяния, от противостояния греху, согласие на него и согласие с ним. Иногда такая жизнь во грехе кажется даже приемлемой, но священнописатель вполне однозначно и даже несколько натуралистично расставляет все точки над i: жить так — всё равно, что жить посреди собственных неубранных экскрементов. Со всеми вытекающими последствиями для духовного здоровья.

Другие мысли вслух

 
На Deu 23:1-25
No one who has been emasculated by crushing or cutting may enter the assembly of the LORD .
No one born of a forbidden marriage1 23:2 Or one of illegitimate birth nor any of his descendants may enter the assembly of the LORD , even down to the tenth generation.
No Ammonite or Moabite or any of his descendants may enter the assembly of the LORD , even down to the tenth generation.
For they did not come to meet you with bread and water on your way when you came out of Egypt, and they hired Balaam son of Beor from Pethor in Aram Naharaim2 23:4 That is, Northwest Mesopotamia to pronounce a curse on you.
However, the LORD your God would not listen to Balaam but turned the curse into a blessing for you, because the LORD your God loves you.
Do not seek a treaty of friendship with them as long as you live.
Do not abhor an Edomite, for he is your brother. Do not abhor an Egyptian, because you lived as an alien in his country.
The third generation of children born to them may enter the assembly of the LORD .
When you are encamped against your enemies, keep away from everything impure.
10  If one of your men is unclean because of a nocturnal emission, he is to go outside the camp and stay there.
11  But as evening approaches he is to wash himself, and at sunset he may return to the camp.
12  Designate a place outside the camp where you can go to relieve yourself.
13  As part of your equipment have something to dig with, and when you relieve yourself, dig a hole and cover up your excrement.
14  For the LORD your God moves about in your camp to protect you and to deliver your enemies to you. Your camp must be holy, so that he will not see among you anything indecent and turn away from you.
15  If a slave has taken refuge with you, do not hand him over to his master.
16  Let him live among you wherever he likes and in whatever town he chooses. Do not oppress him.
17  No Israelite man or woman is to become a shrine prostitute.
18  You must not bring the earnings of a female prostitute or of a male prostitute3 23:18 Hebrew of a dog into the house of the LORD your God to pay any vow, because the LORD your God detests them both.
19  Do not charge your brother interest, whether on money or food or anything else that may earn interest.
20  You may charge a foreigner interest, but not a brother Israelite, so that the LORD your God may bless you in everything you put your hand to in the land you are entering to possess.
21  If you make a vow to the LORD your God, do not be slow to pay it, for the LORD your God will certainly demand it of you and you will be guilty of sin.
22  But if you refrain from making a vow, you will not be guilty.
23  Whatever your lips utter you must be sure to do, because you made your vow freely to the LORD your God with your own mouth.
24  If you enter your neighbor's vineyard, you may eat all the grapes you want, but do not put any in your basket.
25  If you enter your neighbor's grainfield, you may pick kernels with your hands, but you must not put a sickle to his standing grain.
Свернуть
Все заповеди этой главы так или иначе касаются святости (посвященности Господу) и чистоты перед Богом...  Читать далее

Все заповеди этой главы так или иначе касаются святости (посвященности Господу) и чистоты перед Богом. Очень важно, что призвание к святости охватывает буквально все стороны жизни израильтянина — от молитвы и отношений между людьми до способы отправления физиологический нужд. Возможно, нам стоит поучиться этому у них, ведь мы так часто разделяем жизнь на сакральную и профанную, на «высокую духовность» и быт. А между тем, Бог не желает довольствоваться определенными аспектами жизни, которые мы Ему выделяем. Писание недвусмысленно предупреждает: «Господь Бог твой ходит среди стана твоего... а посему стан твой должен быть свят, чтобы Он не увидел у тебя чего срамного и не отступил от тебя» (ст. 14).

Свернуть
 
На Deu 23:23
23  Whatever your lips utter you must be sure to do, because you made your vow freely to the LORD your God with your own mouth.
Свернуть
Человек мог предназначить что-то из своего имущества в добровольное приношение, то есть жертву, Богу. Это не означало, что он должен был немедленно отправляться к ближайшему жертвеннику и нести обещанное...  Читать далее

Человек мог предназначить что-то из своего имущества в добровольное приношение, то есть жертву, Богу. Это не означало, что он должен был немедленно отправляться к ближайшему жертвеннику и нести обещанное, но то, что таким образом посвящалось Богу, становилось кадош с момента объявления. Ягненок мог еще месяцами бегать в стаде, но он уже не принадлежал прежнему хозяину, хотя тот и продолжал нести за него ответственность. Этого ягненка уже нельзя было съесть или продать, можно было только в какой-то момент действительно принести в жертву. Высказанное пред Богом решение отменять нельзя!

Этот же принцип здесь переносится на всякий обет, принесенный Богу (см. ст.21), но можно истолковать этот стих и более широко: все, что сказано или обещано, так или иначе сказано или обещано перед Богом, независимо от того, клялся при этом человек или нет, поэтому это следует исполнять так же как исполняются обещания жертвоприношения. Никакие «я передумал» не принимаются! Об этом же потом скажет Иисус: «Да будет слово ваше: да, да; нет, нет; а что сверх этого, то от лукавого» (Мф. 5:37).

Свернуть

Благодаря регистрации Вы можете подписаться на рассылку текстов любого из планов чтения Библии

Мы планируем постепенно развивать возможности самостоятельной настройки сайта и другие дополнительные сервисы для зарегистрированных пользователей, так что советуем регистрироваться уже сейчас (разумеется, бесплатно).