Библия-Центр
РУ

Мысли вслух на Amo 2:1-16

Thus saith the LORD; For three transgressions of Moab, and for four, I will not turn away the punishment thereof; because he burned the bones of the king of Edom into lime:
But I will send a fire upon Moab, and it shall devour the palaces of Kerioth: and Moab shall die with tumult, with shouting, and with the sound of the trumpet:
And I will cut off the judge from the midst thereof, and will slay all the princes thereof with him, saith the LORD.
Thus saith the LORD; For three transgressions of Judah, and for four, I will not turn away the punishment thereof; because they have despised the law of the LORD, and have not kept his commandments, and their lies caused them to err, after the which their fathers have walked:
But I will send a fire upon Judah, and it shall devour the palaces of Jerusalem.
Thus saith the LORD; For three transgressions of Israel, and for four, I will not turn away the punishment thereof; because they sold the righteous for silver, and the poor for a pair of shoes;
That pant after the dust of the earth on the head of the poor, and turn aside the way of the meek: and a man and his father will go in unto the same maid, to profane my holy name:
And they lay themselves down upon clothes laid to pledge by every altar, and they drink the wine of the condemned in the house of their god.
Yet destroyed I the Amorite before them, whose height was like the height of the cedars, and he was strong as the oaks; yet I destroyed his fruit from above, and his roots from beneath.
10 Also I brought you up from the land of Egypt, and led you forty years through the wilderness, to possess the land of the Amorite.
11 And I raised up of your sons for prophets, and of your young men for Nazarites. Is it not even thus, O ye children of Israel? saith the LORD.
12 But ye gave the Nazarites wine to drink; and commanded the prophets, saying, Prophesy not.
13 Behold, I am pressed under you, as a cart is pressed that is full of sheaves.
14 Therefore the flight shall perish from the swift, and the strong shall not strengthen his force, neither shall the mighty deliver himself:
15 Neither shall he stand that handleth the bow; and he that is swift of foot shall not deliver himself: neither shall he that rideth the horse deliver himself.
16 And he that is courageous among the mighty shall flee away naked in that day, saith the LORD.
Свернуть

Историки религии нередко сравнивали пророков с реформаторами и даже с революционерами. Иногда при чтении отрывков, подобных сегодняшнему, действительно может показаться, что перед нами проповедь не человека Божия, а самого настоящего обличителя-бунтаря. И всё же это не так. Ведь любая социальная реформа и любая революция всегда начинается с желания изменить прежний, устоявшийся уклад жизни, экономический, политический, социальный. А рождается это желание оттого, что реформаторам или революционерам кажется, будто человек и в самом деле способен заменить прежний, несовершенный порядок на новый, который им кажется или совершенным, или, по крайней мере, лучшим прежнего.

Но пророк вовсе не считает, что целью социальной активности должна быть некая реформа или создание лучшего общества. Он говорит лишь об одном: о нарушении данной Богом Торы (Закона) (ст. 4). Собственно, возвращение к нормам жизни, соответствующим Торе, и составляет единственный пункт программы реформ, предложенной пророком.

На первый взгляд, такой подход сужает и свободу действий реформатора, и круг поставленных им задач. Но ведь ни один пророк никогда и не ставил себе целью установление в обществе социальной гармонии. Следование заповедям для Амоса важно прежде всего потому, что их нарушение разрушает отношения человека с Богом. И это не только личное дело отдельных людей. Ведь если таких людей становится много, они начинают мешать и тем, кто хочет и готов жить нормальной, полноценной духовной жизнью (ст. 11–12). А тогда расплата неизбежна (ст. 13–16). И дело не в том, что Бог кому-то за что-то мстит. Просто Ему важно не общество и не народ, Ему важен конкретный человек, с которым у Него складываются конкретные и всякий раз совершенно уникальные отношения. А общество может или способствовать этому, или, наоборот, мешать. И если оно начинает мешать, в глазах Божиих оно утрачивает всякую ценность. А тогда катастрофа становится неизбежной.

Другие мысли вслух

 
На Amo 2:1-16
Thus saith the LORD; For three transgressions of Moab, and for four, I will not turn away the punishment thereof; because he burned the bones of the king of Edom into lime:
But I will send a fire upon Moab, and it shall devour the palaces of Kerioth: and Moab shall die with tumult, with shouting, and with the sound of the trumpet:
And I will cut off the judge from the midst thereof, and will slay all the princes thereof with him, saith the LORD.
Thus saith the LORD; For three transgressions of Judah, and for four, I will not turn away the punishment thereof; because they have despised the law of the LORD, and have not kept his commandments, and their lies caused them to err, after the which their fathers have walked:
But I will send a fire upon Judah, and it shall devour the palaces of Jerusalem.
Thus saith the LORD; For three transgressions of Israel, and for four, I will not turn away the punishment thereof; because they sold the righteous for silver, and the poor for a pair of shoes;
That pant after the dust of the earth on the head of the poor, and turn aside the way of the meek: and a man and his father will go in unto the same maid, to profane my holy name:
And they lay themselves down upon clothes laid to pledge by every altar, and they drink the wine of the condemned in the house of their god.
Yet destroyed I the Amorite before them, whose height was like the height of the cedars, and he was strong as the oaks; yet I destroyed his fruit from above, and his roots from beneath.
10 Also I brought you up from the land of Egypt, and led you forty years through the wilderness, to possess the land of the Amorite.
11 And I raised up of your sons for prophets, and of your young men for Nazarites. Is it not even thus, O ye children of Israel? saith the LORD.
12 But ye gave the Nazarites wine to drink; and commanded the prophets, saying, Prophesy not.
13 Behold, I am pressed under you, as a cart is pressed that is full of sheaves.
14 Therefore the flight shall perish from the swift, and the strong shall not strengthen his force, neither shall the mighty deliver himself:
15 Neither shall he stand that handleth the bow; and he that is swift of foot shall not deliver himself: neither shall he that rideth the horse deliver himself.
16 And he that is courageous among the mighty shall flee away naked in that day, saith the LORD.
Свернуть
Хронологически пророк Амос — самый ранний из всех авторов пророческих книг Библии, и его пророчества как бы...  Читать далее

Хронологически пророк Амос — самый ранний из всех авторов пророческих книг Библии, и его пророчества как бы «задают тон» всем последующим пророкам. За предстоящую неделю мы прочитаем не всю его книгу, но значительную ее часть, достаточную для того, чтобы увидеть основные ее темы.

Начинается пророчество с обличения современных пророку народов в их грехах. Показательно, что языческие народы осуждаются не за то, что они не знают Единого Бога и не исполняют Его закон, а за проявленную ими бесчеловечность по отношению к их врагам.

Но Иудея и Израиль (народ Божий к этому времени разделился на два царства: южное — Иудея и северное — Израиль) осуждаются как раз за нарушение Закона, причем Иудея за вину против первых заповедей, говорящих о правильных отношениях с Богом, а Израиль — за вину против второй половины заповедей, об отношениях между людьми. Неизбежным следствием греха будет страшная катастрофа, о чем и предупреждает Амос. Заметим при этом, что исторически падение южного царства произойдет более чем на век позже, чем падение северного царства — как будто Бог терпит, когда люди грешат против Него, но Его терпение заканчивается, когда люди начинают своими грехами истреблять друг друга.

Свернуть
 
На Amo 2:6-10
Thus saith the LORD; For three transgressions of Israel, and for four, I will not turn away the punishment thereof; because they sold the righteous for silver, and the poor for a pair of shoes;
That pant after the dust of the earth on the head of the poor, and turn aside the way of the meek: and a man and his father will go in unto the same maid, to profane my holy name:
And they lay themselves down upon clothes laid to pledge by every altar, and they drink the wine of the condemned in the house of their god.
Yet destroyed I the Amorite before them, whose height was like the height of the cedars, and he was strong as the oaks; yet I destroyed his fruit from above, and his roots from beneath.
10 Also I brought you up from the land of Egypt, and led you forty years through the wilderness, to possess the land of the Amorite.
Свернуть
О чём сегодняшнее ветхозаветное чтение? О злом Боге?  Читать далее

О чём сегодняшнее ветхозаветное чтение? О злом Боге? Или о том, что Он не может бесконечно защищать Свой народ от последствий его (народа) действий? А как это похоже на нас. Мы делаем всё, что нам удобно. Мы упорно нарушаем Его заповеди. А потом мы садимся и говорим: «Ну почему, почему Он мне не помогает?!» Давайте задумаемся — а мы оставляем Ему место в нашей жизни? И если нет — то где Ему действовать?

Свернуть
 
На Amo 2:16
16 And he that is courageous among the mighty shall flee away naked in that day, saith the LORD.
Свернуть
День бедствия, о котором пророк говорит, как о наказании Божием, оказывается чем-то действительно страшным, если даже храбрейшие из храбрых в этот день «убегают нагишом», как последние трусы. Что же из названного Амосом могло так напугать жителей Иудеи или Израильского царства?...  Читать далее

День бедствия, о котором пророк говорит, как о наказании Божием, оказывается чем-то действительно страшным, если даже храбрейшие из храбрых в этот день «убегают нагишом», как последние трусы. Что же из названного Амосом могло так напугать жителей Иудеи или Израильского царства? Конечно, война или эпидемия страшны всегда и всем. Но во все времена находились люди, которые сохраняли мужество даже в критической ситуации, какой бы тяжёлой она ни была. Как видно, говоря о храбрецах, на глазах превращающихся в трусов, пророк имеет в виду не просто какие-то грозящие этим храбрецам страшные опасности. Однако ситуация станет понятнее, если вспомнить, что вопрос о мужестве и трусости — вопрос духовный, что мужество само по себе является духовным состоянием, следствием сделанного в конкретной ситуации вполне определённого выбора и решимости следовать этому выбору несмотря ни на что.

Конечно, если исходить из того, что обрушивающиеся на народ вследствие нарушения данной Богом заповеди бедствия и катастрофы суть именно посланные Богом наказания, ситуация всё равно останется понятной лишь отчасти: ведь и наказание мужественный человек в состоянии принимать стойко, тем более, если он понимает, что его заслужил. Но так ли это? И нужно ли Богу наказывать человека за грех и отступничество, так сказать, собственноручно? Ведь духовная жизнь — прежде всего отношения, отношения с Богом и с ближними. А что если человек отношения с Богом разрывает, нарушая данные Им заповеди?

Тогда, очевидно, на него обрушатся все последствия такого разрыва. И так же точно они могут обрушиться на народ, если отношения с Богом разорвёт весь народ, изменив однажды заключённому союзу-завету. Вот тут-то мужество действительно может покинуть даже самых отважных: ведь оно возможно лишь при нормальной духовной жизни, в случае полноценных отношений с Богом. А в ситуации, когда отношения с Богом разорваны или сведены к минимуму, ни о каком мужестве говорить не приходится. И тогда даже герои из героев вполне могут действительно, как последние трусы, убежать от опасности, которая в другом духовном состоянии вовсе не показалась бы им столь ужасной.

Свернуть
 
На Amo 1:1-2:16
The words of Amos, who was among the herdman of Tekoa, which he saw concerning Israel in the days of Uzziah king of Judah, and in the days of Jeroboam the son of Joash king of Israel, two years before the earthquake.
And he said, The LORD will roar from Zion, and utter his voice from Jerusalem; and the habitations of the shepherds shall mourn, and the top of Carmel shall wither.
Thus saith the LORD; For three transgressions of Damascus, and for four, I will not turn away the punishment thereof; because they have threshed Gilead with threshing instruments of iron:
But I will send a fire into the house of Hazael, which shall devour the palaces of Ben-hadad.
I will break also the bar of Damascus, and cut off the inhabitant from the plain of Aven, and him that holdeth the sceptre from the house of Eden: and the people of Syria shall go into captivity unto Kir, saith the LORD.
Thus saith the LORD; For three transgressions of Gaza, and for four, I will not turn away the punishment thereof; because they carried away captive the whole captivity, to deliver them up to Edom:
But I will send a fire on the wall of Gaza, which shall devour the palaces thereof:
And I will cut off the inhabitant from Ashdod, and him that holdeth the sceptre from Ashkelon, and I will turn mine hand against Ekron: and the remnant of the Philistines shall perish, saith the Lord GOD.
Thus saith the LORD; For three transgressions of Tyrus, and for four, I will not turn away the punishment thereof; because they delivered up the whole captivity to Edom, and remembered not the brotherly covenant:
10 But I will send a fire on the wall of Tyrus, which shall devour the palaces thereof.
11 Thus saith the LORD; For three transgressions of Edom, and for four, I will not turn away the punishment thereof; because he did pursue his brother with the sword, and did cast off all pity, and his anger did tear perpetually, and he kept his wrath for ever:
12 But I will send a fire upon Teman, which shall devour the palaces of Bozrah.
13 Thus saith the LORD; For three transgressions of the children of Ammon, and for four, I will not turn away the punishment thereof; because they have ripped up the women with child of Gilead, that they might enlarge their border:
14 But I will kindle a fire in the wall of Rabbah, and it shall devour the palaces thereof, with shouting in the day of battle, with a tempest in the day of the whirlwind:
15 And their king shall go into captivity, he and his princes together, saith the LORD.
Thus saith the LORD; For three transgressions of Moab, and for four, I will not turn away the punishment thereof; because he burned the bones of the king of Edom into lime:
But I will send a fire upon Moab, and it shall devour the palaces of Kerioth: and Moab shall die with tumult, with shouting, and with the sound of the trumpet:
And I will cut off the judge from the midst thereof, and will slay all the princes thereof with him, saith the LORD.
Thus saith the LORD; For three transgressions of Judah, and for four, I will not turn away the punishment thereof; because they have despised the law of the LORD, and have not kept his commandments, and their lies caused them to err, after the which their fathers have walked:
But I will send a fire upon Judah, and it shall devour the palaces of Jerusalem.
Thus saith the LORD; For three transgressions of Israel, and for four, I will not turn away the punishment thereof; because they sold the righteous for silver, and the poor for a pair of shoes;
That pant after the dust of the earth on the head of the poor, and turn aside the way of the meek: and a man and his father will go in unto the same maid, to profane my holy name:
And they lay themselves down upon clothes laid to pledge by every altar, and they drink the wine of the condemned in the house of their god.
Yet destroyed I the Amorite before them, whose height was like the height of the cedars, and he was strong as the oaks; yet I destroyed his fruit from above, and his roots from beneath.
10 Also I brought you up from the land of Egypt, and led you forty years through the wilderness, to possess the land of the Amorite.
11 And I raised up of your sons for prophets, and of your young men for Nazarites. Is it not even thus, O ye children of Israel? saith the LORD.
12 But ye gave the Nazarites wine to drink; and commanded the prophets, saying, Prophesy not.
13 Behold, I am pressed under you, as a cart is pressed that is full of sheaves.
14 Therefore the flight shall perish from the swift, and the strong shall not strengthen his force, neither shall the mighty deliver himself:
15 Neither shall he stand that handleth the bow; and he that is swift of foot shall not deliver himself: neither shall he that rideth the horse deliver himself.
16 And he that is courageous among the mighty shall flee away naked in that day, saith the LORD.
Свернуть
Бог через пророка Амоса обращается к народам, населявшим Ближний Восток...  Читать далее

Бог через пророка Амоса обращается к народам, населявшим Ближний Восток около VIII в. до н.э., и обличает их за неправедное поведение, указывая, что за грехом неизбежно следует наказание. Начинается обличение с языческих народов, но ими не ограничивается — гораздо больше Бог говорит о Своем народе — Иудее и Израиле (Южном и Северном царствах). Отметим, что главная вина языческих народов не в том, что они не верят в истинного Бога, но в том, что нарушают свои собственные правила. Грех народа Божьего — это неисполнение заповедей Моисеевых, отсутствие любви к Богу и ближнему.

Свернуть

Благодаря регистрации Вы можете подписаться на рассылку текстов любого из планов чтения Библии

Мы планируем постепенно развивать возможности самостоятельной настройки сайта и другие дополнительные сервисы для зарегистрированных пользователей, так что советуем регистрироваться уже сейчас (разумеется, бесплатно).