Библия-Центр
РУ

Мысли вслух на Amo 2:1-16

1 Thus says the LORD,
“For three transgressions of Moab and for four
I will nota Lit cause it to turn back, and so throughout the chrevoke its punishment,
Because he burned the bones of the king of Edom to lime.
2 “So I will send fire upon Moab
And it will consume the citadels of Kerioth;
And Moab will die amid tumult,
Withb Or shoutswar cries and the sound of a trumpet.
3 “I will also cut off thec Or executive officerjudge from her midst
And slay all her princes with him,” says the LORD.
4 Thus says the LORD,
“For three transgressions of Judah and for four
I will not revoke its punishment,
Because they rejected the law of the LORD
And have not kept His statutes;
Theird Or false godslies also have led them astray,
Those after which their fathers walked.
5 “So I will send fire upon Judah
And it will consume the citadels of Jerusalem.”
6 Thus says the LORD,
“For three transgressions of Israel and for four
I will not revoke its punishment,
Because they sell the righteous for money
And the needy for a pair of sandals.
7 “These whoe Or trample or, snap at the head of the helpless on the dustpant after the very dust of the earth on the head of the helpless
Also turn aside the way of the humble;
And a man and his fatherf Lit goresort to the sameg Possibly a harlot, or a temple prostitutegirl
In order to profane My holy name.
8 “On garments taken as pledges they stretch out beside every altar,
And in the house of their God they drink the wine of those who have been fined.
9 “Yet it was I who destroyed the Amorite before them,
h Lit Whose heightThough his height was like the height of cedars
And he was strong as the oaks;
I even destroyed his fruit above and his root below.
10 “It was I who brought you up from the land of Egypt,
And I led you in the wilderness forty years
i Lit To possessThat you might take possession of the land of the Amorite.
11 “Then I raised up some of your sons to be prophets
And some of your young men to be Nazirites.
Is this not so, O sons of Israel?” declares the LORD.
12 “But you made the Nazirites drink wine,
And you commanded the prophets saying, ‘You shall not prophesy!’
13 “Behold, I amj Or totteringweighted down beneath you
As a wagonk Or tottersis weighted down when filled with sheaves.
14 “l Or A place of refugeFlight will perish from the swift,
And the stalwart will not strengthen his power,
Nor the mighty man save hism Lit soullife.
15 “He who grasps the bow will not stand his ground,
The swift of foot will not escape,
Nor will he who rides the horse save hisn Lit soullife.
16 “Even theo Lit stout of heartbravest among the warriors will flee naked in that day,” declares the LORD.
Свернуть

Историки религии нередко сравнивали пророков с реформаторами и даже с революционерами. Иногда при чтении отрывков, подобных сегодняшнему, действительно может показаться, что перед нами проповедь не человека Божия, а самого настоящего обличителя-бунтаря. И всё же это не так. Ведь любая социальная реформа и любая революция всегда начинается с желания изменить прежний, устоявшийся уклад жизни, экономический, политический, социальный. А рождается это желание оттого, что реформаторам или революционерам кажется, будто человек и в самом деле способен заменить прежний, несовершенный порядок на новый, который им кажется или совершенным, или, по крайней мере, лучшим прежнего.

Но пророк вовсе не считает, что целью социальной активности должна быть некая реформа или создание лучшего общества. Он говорит лишь об одном: о нарушении данной Богом Торы (Закона) (ст. 4). Собственно, возвращение к нормам жизни, соответствующим Торе, и составляет единственный пункт программы реформ, предложенной пророком.

На первый взгляд, такой подход сужает и свободу действий реформатора, и круг поставленных им задач. Но ведь ни один пророк никогда и не ставил себе целью установление в обществе социальной гармонии. Следование заповедям для Амоса важно прежде всего потому, что их нарушение разрушает отношения человека с Богом. И это не только личное дело отдельных людей. Ведь если таких людей становится много, они начинают мешать и тем, кто хочет и готов жить нормальной, полноценной духовной жизнью (ст. 11–12). А тогда расплата неизбежна (ст. 13–16). И дело не в том, что Бог кому-то за что-то мстит. Просто Ему важно не общество и не народ, Ему важен конкретный человек, с которым у Него складываются конкретные и всякий раз совершенно уникальные отношения. А общество может или способствовать этому, или, наоборот, мешать. И если оно начинает мешать, в глазах Божиих оно утрачивает всякую ценность. А тогда катастрофа становится неизбежной.

Другие мысли вслух

 
На Amo 2:1-16
1 Thus says the LORD,
“For three transgressions of Moab and for four
I will nota Lit cause it to turn back, and so throughout the chrevoke its punishment,
Because he burned the bones of the king of Edom to lime.
2 “So I will send fire upon Moab
And it will consume the citadels of Kerioth;
And Moab will die amid tumult,
Withb Or shoutswar cries and the sound of a trumpet.
3 “I will also cut off thec Or executive officerjudge from her midst
And slay all her princes with him,” says the LORD.
4 Thus says the LORD,
“For three transgressions of Judah and for four
I will not revoke its punishment,
Because they rejected the law of the LORD
And have not kept His statutes;
Theird Or false godslies also have led them astray,
Those after which their fathers walked.
5 “So I will send fire upon Judah
And it will consume the citadels of Jerusalem.”
6 Thus says the LORD,
“For three transgressions of Israel and for four
I will not revoke its punishment,
Because they sell the righteous for money
And the needy for a pair of sandals.
7 “These whoe Or trample or, snap at the head of the helpless on the dustpant after the very dust of the earth on the head of the helpless
Also turn aside the way of the humble;
And a man and his fatherf Lit goresort to the sameg Possibly a harlot, or a temple prostitutegirl
In order to profane My holy name.
8 “On garments taken as pledges they stretch out beside every altar,
And in the house of their God they drink the wine of those who have been fined.
9 “Yet it was I who destroyed the Amorite before them,
h Lit Whose heightThough his height was like the height of cedars
And he was strong as the oaks;
I even destroyed his fruit above and his root below.
10 “It was I who brought you up from the land of Egypt,
And I led you in the wilderness forty years
i Lit To possessThat you might take possession of the land of the Amorite.
11 “Then I raised up some of your sons to be prophets
And some of your young men to be Nazirites.
Is this not so, O sons of Israel?” declares the LORD.
12 “But you made the Nazirites drink wine,
And you commanded the prophets saying, ‘You shall not prophesy!’
13 “Behold, I amj Or totteringweighted down beneath you
As a wagonk Or tottersis weighted down when filled with sheaves.
14 “l Or A place of refugeFlight will perish from the swift,
And the stalwart will not strengthen his power,
Nor the mighty man save hism Lit soullife.
15 “He who grasps the bow will not stand his ground,
The swift of foot will not escape,
Nor will he who rides the horse save hisn Lit soullife.
16 “Even theo Lit stout of heartbravest among the warriors will flee naked in that day,” declares the LORD.
Свернуть
Хронологически пророк Амос — самый ранний из всех авторов пророческих книг Библии, и его пророчества как бы...  Читать далее

Хронологически пророк Амос — самый ранний из всех авторов пророческих книг Библии, и его пророчества как бы «задают тон» всем последующим пророкам. За предстоящую неделю мы прочитаем не всю его книгу, но значительную ее часть, достаточную для того, чтобы увидеть основные ее темы.

Начинается пророчество с обличения современных пророку народов в их грехах. Показательно, что языческие народы осуждаются не за то, что они не знают Единого Бога и не исполняют Его закон, а за проявленную ими бесчеловечность по отношению к их врагам.

Но Иудея и Израиль (народ Божий к этому времени разделился на два царства: южное — Иудея и северное — Израиль) осуждаются как раз за нарушение Закона, причем Иудея за вину против первых заповедей, говорящих о правильных отношениях с Богом, а Израиль — за вину против второй половины заповедей, об отношениях между людьми. Неизбежным следствием греха будет страшная катастрофа, о чем и предупреждает Амос. Заметим при этом, что исторически падение южного царства произойдет более чем на век позже, чем падение северного царства — как будто Бог терпит, когда люди грешат против Него, но Его терпение заканчивается, когда люди начинают своими грехами истреблять друг друга.

Свернуть
 
На Amo 2:6-10
6 Thus says the LORD,
“For three transgressions of Israel and for four
I will not revoke its punishment,
Because they sell the righteous for money
And the needy for a pair of sandals.
7 “These whoe Or trample or, snap at the head of the helpless on the dustpant after the very dust of the earth on the head of the helpless
Also turn aside the way of the humble;
And a man and his fatherf Lit goresort to the sameg Possibly a harlot, or a temple prostitutegirl
In order to profane My holy name.
8 “On garments taken as pledges they stretch out beside every altar,
And in the house of their God they drink the wine of those who have been fined.
9 “Yet it was I who destroyed the Amorite before them,
h Lit Whose heightThough his height was like the height of cedars
And he was strong as the oaks;
I even destroyed his fruit above and his root below.
10 “It was I who brought you up from the land of Egypt,
And I led you in the wilderness forty years
i Lit To possessThat you might take possession of the land of the Amorite.
Свернуть
О чём сегодняшнее ветхозаветное чтение? О злом Боге?  Читать далее

О чём сегодняшнее ветхозаветное чтение? О злом Боге? Или о том, что Он не может бесконечно защищать Свой народ от последствий его (народа) действий? А как это похоже на нас. Мы делаем всё, что нам удобно. Мы упорно нарушаем Его заповеди. А потом мы садимся и говорим: «Ну почему, почему Он мне не помогает?!» Давайте задумаемся — а мы оставляем Ему место в нашей жизни? И если нет — то где Ему действовать?

Свернуть
 
На Amo 2:16
16 “Even theo Lit stout of heartbravest among the warriors will flee naked in that day,” declares the LORD.
Свернуть
День бедствия, о котором пророк говорит, как о наказании Божием, оказывается чем-то действительно страшным, если даже храбрейшие из храбрых в этот день «убегают нагишом», как последние трусы. Что же из названного Амосом могло так напугать жителей Иудеи или Израильского царства?...  Читать далее

День бедствия, о котором пророк говорит, как о наказании Божием, оказывается чем-то действительно страшным, если даже храбрейшие из храбрых в этот день «убегают нагишом», как последние трусы. Что же из названного Амосом могло так напугать жителей Иудеи или Израильского царства? Конечно, война или эпидемия страшны всегда и всем. Но во все времена находились люди, которые сохраняли мужество даже в критической ситуации, какой бы тяжёлой она ни была. Как видно, говоря о храбрецах, на глазах превращающихся в трусов, пророк имеет в виду не просто какие-то грозящие этим храбрецам страшные опасности. Однако ситуация станет понятнее, если вспомнить, что вопрос о мужестве и трусости — вопрос духовный, что мужество само по себе является духовным состоянием, следствием сделанного в конкретной ситуации вполне определённого выбора и решимости следовать этому выбору несмотря ни на что.

Конечно, если исходить из того, что обрушивающиеся на народ вследствие нарушения данной Богом заповеди бедствия и катастрофы суть именно посланные Богом наказания, ситуация всё равно останется понятной лишь отчасти: ведь и наказание мужественный человек в состоянии принимать стойко, тем более, если он понимает, что его заслужил. Но так ли это? И нужно ли Богу наказывать человека за грех и отступничество, так сказать, собственноручно? Ведь духовная жизнь — прежде всего отношения, отношения с Богом и с ближними. А что если человек отношения с Богом разрывает, нарушая данные Им заповеди?

Тогда, очевидно, на него обрушатся все последствия такого разрыва. И так же точно они могут обрушиться на народ, если отношения с Богом разорвёт весь народ, изменив однажды заключённому союзу-завету. Вот тут-то мужество действительно может покинуть даже самых отважных: ведь оно возможно лишь при нормальной духовной жизни, в случае полноценных отношений с Богом. А в ситуации, когда отношения с Богом разорваны или сведены к минимуму, ни о каком мужестве говорить не приходится. И тогда даже герои из героев вполне могут действительно, как последние трусы, убежать от опасности, которая в другом духовном состоянии вовсе не показалась бы им столь ужасной.

Свернуть
 
На Amo 1:1-2:16
1 The words of Amos, who was among the sheepherders from Tekoa, which hea Lit saw concerningenvisioned in visions concerning Israel in the days of Uzziah king of Judah, and in the days of Jeroboam son of Joash, king of Israel, two years before the earthquake.
2 He said,
“The LORD roars from Zion
And from Jerusalem He utters His voice;
And the shepherds’ pasture grounds mourn,
And theb Lit headsummit of Carmel dries up.”
3 Thus says the LORD,
“For three transgressions of Damascus and for four
I will notc Lit cause it to turn back, and so throughout the chrevoke its punishment,
Because they threshed Gilead with implements of sharp iron.
4 “So I will send fire upon the house of Hazael
And it will consume the citadels of Ben-hadad.
5 “I will also break the gate bar of Damascus,
And cut off the inhabitant from thed Possibly, Baalbekvalley of Aven,
And him who holds the scepter, from Beth-eden;
So the people of Aram will go exiled to Kir,”
Says the LORD.
6 Thus says the LORD,
“For three transgressions of Gaza and for four
I will not revoke its punishment,
Because they deported an entire population
To deliver it up to Edom.
7 “So I will send fire upon the wall of Gaza
And it will consume her citadels.
8 “I will also cut off the inhabitant from Ashdod,
And him who holds the scepter, from Ashkelon;
I will evene Lit cause to returnunleash Myf Lit handpower upon Ekron,
And the remnant of the Philistines will perish,”
Says the Lordg Heb YHWH, usually rendered LordGOD.
9 Thus says the LORD,
“For three transgressions of Tyre and for four
I will not revoke its punishment,
Because they delivered up an entire population to Edom
And did not remember the covenant ofh Lit brothersbrotherhood.
10 “So I will send fire upon the wall of Tyre
And it will consume her citadels.”
11 Thus says the LORD,
“For three transgressions of Edom and for four
I will not revoke its punishment,
Because he pursued his brother with the sword,
While hei Lit corruptedstifled his compassion;
His anger also tore continually,
And he maintained his fury forever.
12 “So I will send fire upon Teman
And it will consume the citadels of Bozrah.”
13 Thus says the LORD,
“For three transgressions of the sons of Ammon and for four
I will not revoke its punishment,
Because they ripped open the pregnant women of Gilead
In order to enlarge their borders.
14 “So I will kindle a fire on the wall of Rabbah
And it will consume her citadels
Amidj Or shoutswar cries on the day of battle,
And a storm on the day of tempest.
15 “Their king will go into exile,
He and his princes together,” says the LORD.
1 Thus says the LORD,
“For three transgressions of Moab and for four
I will nota Lit cause it to turn back, and so throughout the chrevoke its punishment,
Because he burned the bones of the king of Edom to lime.
2 “So I will send fire upon Moab
And it will consume the citadels of Kerioth;
And Moab will die amid tumult,
Withb Or shoutswar cries and the sound of a trumpet.
3 “I will also cut off thec Or executive officerjudge from her midst
And slay all her princes with him,” says the LORD.
4 Thus says the LORD,
“For three transgressions of Judah and for four
I will not revoke its punishment,
Because they rejected the law of the LORD
And have not kept His statutes;
Theird Or false godslies also have led them astray,
Those after which their fathers walked.
5 “So I will send fire upon Judah
And it will consume the citadels of Jerusalem.”
6 Thus says the LORD,
“For three transgressions of Israel and for four
I will not revoke its punishment,
Because they sell the righteous for money
And the needy for a pair of sandals.
7 “These whoe Or trample or, snap at the head of the helpless on the dustpant after the very dust of the earth on the head of the helpless
Also turn aside the way of the humble;
And a man and his fatherf Lit goresort to the sameg Possibly a harlot, or a temple prostitutegirl
In order to profane My holy name.
8 “On garments taken as pledges they stretch out beside every altar,
And in the house of their God they drink the wine of those who have been fined.
9 “Yet it was I who destroyed the Amorite before them,
h Lit Whose heightThough his height was like the height of cedars
And he was strong as the oaks;
I even destroyed his fruit above and his root below.
10 “It was I who brought you up from the land of Egypt,
And I led you in the wilderness forty years
i Lit To possessThat you might take possession of the land of the Amorite.
11 “Then I raised up some of your sons to be prophets
And some of your young men to be Nazirites.
Is this not so, O sons of Israel?” declares the LORD.
12 “But you made the Nazirites drink wine,
And you commanded the prophets saying, ‘You shall not prophesy!’
13 “Behold, I amj Or totteringweighted down beneath you
As a wagonk Or tottersis weighted down when filled with sheaves.
14 “l Or A place of refugeFlight will perish from the swift,
And the stalwart will not strengthen his power,
Nor the mighty man save hism Lit soullife.
15 “He who grasps the bow will not stand his ground,
The swift of foot will not escape,
Nor will he who rides the horse save hisn Lit soullife.
16 “Even theo Lit stout of heartbravest among the warriors will flee naked in that day,” declares the LORD.
Свернуть
Бог через пророка Амоса обращается к народам, населявшим Ближний Восток...  Читать далее

Бог через пророка Амоса обращается к народам, населявшим Ближний Восток около VIII в. до н.э., и обличает их за неправедное поведение, указывая, что за грехом неизбежно следует наказание. Начинается обличение с языческих народов, но ими не ограничивается — гораздо больше Бог говорит о Своем народе — Иудее и Израиле (Южном и Северном царствах). Отметим, что главная вина языческих народов не в том, что они не верят в истинного Бога, но в том, что нарушают свои собственные правила. Грех народа Божьего — это неисполнение заповедей Моисеевых, отсутствие любви к Богу и ближнему.

Свернуть

Благодаря регистрации Вы можете подписаться на рассылку текстов любого из планов чтения Библии

Мы планируем постепенно развивать возможности самостоятельной настройки сайта и другие дополнительные сервисы для зарегистрированных пользователей, так что советуем регистрироваться уже сейчас (разумеется, бесплатно).