Библия-Центр
РУ

Мысли вслух на Act 11:21-26

21 The Lord's hand was with them, and a great number of people believed and turned to the Lord.
22 News of this reached the ears of the church at Jerusalem, and they sent Barnabas to Antioch.
23 When he arrived and saw the evidence of the grace of God, he was glad and encouraged them all to remain true to the Lord with all their hearts.
24 He was a good man, full of the Holy Spirit and faith, and a great number of people were brought to the Lord.
25 Then Barnabas went to Tarsus to look for Saul,
26 and when he found him, he brought him to Antioch. So for a whole year Barnabas and Saul met with the church and taught great numbers of people. The disciples were called Christians first at Antioch.
Свернуть

Варнава отправляется в Антиохию как «уполномоченный» от апостолов. При этом нет у него цели найти какую-нибудь пакость — он просто приходит, не с целью проверки, а чтобы встретиться с братьями — и всё. И придя, он видит благодать Божию. Часто ли мы видим благодать, приходя куда-то? Редко? А почему? Может быть, дело просто в том, что мы не стремимся и не надеемся её увидеть? Может быть, если мы будем искать действие Господа, мы чаще будем видеть его — а проблемы и недостатки окажутся совсем не такими важными, как может показаться?

Другие мысли вслух

 
На Act 11:21-26
21 The Lord's hand was with them, and a great number of people believed and turned to the Lord.
22 News of this reached the ears of the church at Jerusalem, and they sent Barnabas to Antioch.
23 When he arrived and saw the evidence of the grace of God, he was glad and encouraged them all to remain true to the Lord with all their hearts.
24 He was a good man, full of the Holy Spirit and faith, and a great number of people were brought to the Lord.
25 Then Barnabas went to Tarsus to look for Saul,
26 and when he found him, he brought him to Antioch. So for a whole year Barnabas and Saul met with the church and taught great numbers of people. The disciples were called Christians first at Antioch.
Свернуть
«Господь царствует!» — сегодня исполнилось пророчество псалма...  Читать далее

«Господь царствует!» — сегодня исполнилось пророчество псалма, и Апостолы выходят на проповедь, возвещая приближение Его Царства. В чем же состоит это Царство? Писание отвечает нам примером из жизни первой Церкви: это жизнь в благодати и вере, это ученичество у Христа, это присутствие Святого Духа и умение понять и ответить на Его призыв. И, конечно — полная надежда на Бога, на Его любовь и заботу. Так и Апостолы, не взяв с собой ни денег, ни запасной одежды, несут в дома людей мир. Готовы ли мы последовать их примеру? Если да, тогда — в путь.

Свернуть
 
На Act 11:19-30
19 Now those who had been scattered by the persecution in connection with Stephen traveled as far as Phoenicia, Cyprus and Antioch, telling the message only to Jews.
20 Some of them, however, men from Cyprus and Cyrene, went to Antioch and began to speak to Greeks also, telling them the good news about the Lord Jesus.
21 The Lord's hand was with them, and a great number of people believed and turned to the Lord.
22 News of this reached the ears of the church at Jerusalem, and they sent Barnabas to Antioch.
23 When he arrived and saw the evidence of the grace of God, he was glad and encouraged them all to remain true to the Lord with all their hearts.
24 He was a good man, full of the Holy Spirit and faith, and a great number of people were brought to the Lord.
25 Then Barnabas went to Tarsus to look for Saul,
26 and when he found him, he brought him to Antioch. So for a whole year Barnabas and Saul met with the church and taught great numbers of people. The disciples were called Christians first at Antioch.
27 During this time some prophets came down from Jerusalem to Antioch.
28 One of them, named Agabus, stood up and through the Spirit predicted that a severe famine would spread over the entire Roman world. (This happened during the reign of Claudius.)
29 The disciples, each according to his ability, decided to provide help for the brothers living in Judea.
30 This they did, sending their gift to the elders by Barnabas and Saul.
Свернуть
Как видно, обращение Корнилия было лишь первым этапом вхождения язычников в Церковь. И самое замечательное, что недавние язычники сами активно включаются в процесс расширения Царства, а значит, и Церкви: они начинают свидетельствовать своим...  Читать далее

Как видно, обращение Корнилия было лишь первым этапом вхождения язычников в Церковь. И самое замечательное, что недавние язычники сами активно включаются в процесс расширения Царства, а значит, и Церкви: они начинают свидетельствовать своим соплеменникам. Христиане-евреи, как видно, даже рассеявшись по прилегающим к Иудее территориям, строго следовали принципу, которого придерживался Спаситель во время Своего земного служения. Они свидетельствовали только евреям, благо еврейские общины существовали в те времена во всех более-менее крупных городах Римской империи. Между тем недавние язычники, обратившись и войдя в Церковь, начинали свидетельствовать прежде всего своему собственному окружению, состоявшему из таких же язычников, какими ещё совсем недавно были они сами.

Тут, вероятно, сыграла роль некоторая изолированность еврейского мира: евреям вообще было проще среди своих, так было во все времена, и свидетельствовать им тоже было проще в своей среде. То же самое можно сказать и о новообращённых язычниках: им, естественно, было проще найти общий язык со своими, чем евреям, жившим в собственном, довольно замкнутом, мире еврейского квартала. А Бог между тем использовал все различия для того, чтобы привести в Царство как можно больше народу.

В конце концов миссия среди язычников стала заметна уже и в общецерковном масштабе. У недавних язычников появилось даже собственное, греческое самоназвание: христиане (по-гречески «христиане» означает «мессианисты»). Церковь в те времена имела форму религиозного братства, а такие братства представляли собой, по сути, общинное движение, в котором был обычно совет старейшин, но жёсткой структуры или иерархии не было.

Иерусалимская община в Церкви пользовалась, естественно, особым авторитетом. Не случайно уважаемый представитель именно этой общины отправился в Сирию, в Антиохию, чтобы своими глазами увидеть новообращённых и пообщаться с ними. А придя, остался там на год: настолько значимым для Церкви показалось ему то, что он там увидел. Так наряду с иудейской, или религиозной, в Церкви появилась светская составляющая, которую на языке новозаветных книг можно назвать языческой.

Оно и неудивительно: Царство ведь не зависит ни от какой религии, и не обязательно быть религиозным человеком, чтобы приобщиться его жизни. Достаточно лишь доверия Христу и готовности идти за Ним. Так, как пошёл вначале Корнилий, а затем и другие бывшие язычники, ставшие жителями Царства и назвавшие себя перед миром христианами.

Свернуть
 
На Act 11:19-26
19 Now those who had been scattered by the persecution in connection with Stephen traveled as far as Phoenicia, Cyprus and Antioch, telling the message only to Jews.
20 Some of them, however, men from Cyprus and Cyrene, went to Antioch and began to speak to Greeks also, telling them the good news about the Lord Jesus.
21 The Lord's hand was with them, and a great number of people believed and turned to the Lord.
22 News of this reached the ears of the church at Jerusalem, and they sent Barnabas to Antioch.
23 When he arrived and saw the evidence of the grace of God, he was glad and encouraged them all to remain true to the Lord with all their hearts.
24 He was a good man, full of the Holy Spirit and faith, and a great number of people were brought to the Lord.
25 Then Barnabas went to Tarsus to look for Saul,
26 and when he found him, he brought him to Antioch. So for a whole year Barnabas and Saul met with the church and taught great numbers of people. The disciples were called Christians first at Antioch.
Свернуть
Какое, казалось бы, простое слово: "христианин". Оно настолько знакомо, что и глазами мы встречаем его, и...  Читать далее

Какое, казалось бы, простое слово: "христианин". Оно настолько знакомо, что и глазами мы встречаем его, и произносим, не обращая особого внимания на то, что же именно стоит за этим сочетанием звуков. Тот, кто произнес это слово впервые, тоже, наверное, не до конца осознавал, что христиане - это не просто некая группировка внутри иудеев. Нет. Христианство - больше, чем просто группа людей. И христианин призван быть не просто "носителем" некоторой идеологии, последователем какого-то течения. Христианин - это носитель не учения, но Самого Учителя. Христианин - это человек Христа, человек Христов. И ровно в той мере, насколько наша жизнь отдана Христу, посвящена Ему и направлена на Него, в той же мере мы можем называть себя христианами. Часто, к сожалению, эта мера оказывается очень и очень мала. Но большими христианами, чем мы есть, нас может сделать и делает только Сам Тот, в Кого мы крестились и Чье имя мы носим.

Свернуть
 
На Act 11:1-30
The apostles and the brothers throughout Judea heard that the Gentiles also had received the word of God.
So when Peter went up to Jerusalem, the circumcised believers criticized him
and said, "You went into the house of uncircumcised men and ate with them."
Peter began and explained everything to them precisely as it had happened:
"I was in the city of Joppa praying, and in a trance I saw a vision. I saw something like a large sheet being let down from heaven by its four corners, and it came down to where I was.
I looked into it and saw four-footed animals of the earth, wild beasts, reptiles, and birds of the air.
Then I heard a voice telling me, 'Get up, Peter. Kill and eat.'
"I replied, 'Surely not, Lord! Nothing impure or unclean has ever entered my mouth.'
"The voice spoke from heaven a second time, 'Do not call anything impure that God has made clean.'
10 This happened three times, and then it was all pulled up to heaven again.
11 "Right then three men who had been sent to me from Caesarea stopped at the house where I was staying.
12 The Spirit told me to have no hesitation about going with them. These six brothers also went with me, and we entered the man's house.
13 He told us how he had seen an angel appear in his house and say, 'Send to Joppa for Simon who is called Peter.
14 He will bring you a message through which you and all your household will be saved.'
15 "As I began to speak, the Holy Spirit came on them as he had come on us at the beginning.
16 Then I remembered what the Lord had said: 'John baptized with1 11:16 Or in water, but you will be baptized with the Holy Spirit.'
17 So if God gave them the same gift as he gave us, who believed in the Lord Jesus Christ, who was I to think that I could oppose God?"
18 When they heard this, they had no further objections and praised God, saying, "So then, God has granted even the Gentiles repentance unto life."
19 Now those who had been scattered by the persecution in connection with Stephen traveled as far as Phoenicia, Cyprus and Antioch, telling the message only to Jews.
20 Some of them, however, men from Cyprus and Cyrene, went to Antioch and began to speak to Greeks also, telling them the good news about the Lord Jesus.
21 The Lord's hand was with them, and a great number of people believed and turned to the Lord.
22 News of this reached the ears of the church at Jerusalem, and they sent Barnabas to Antioch.
23 When he arrived and saw the evidence of the grace of God, he was glad and encouraged them all to remain true to the Lord with all their hearts.
24 He was a good man, full of the Holy Spirit and faith, and a great number of people were brought to the Lord.
25 Then Barnabas went to Tarsus to look for Saul,
26 and when he found him, he brought him to Antioch. So for a whole year Barnabas and Saul met with the church and taught great numbers of people. The disciples were called Christians first at Antioch.
27 During this time some prophets came down from Jerusalem to Antioch.
28 One of them, named Agabus, stood up and through the Spirit predicted that a severe famine would spread over the entire Roman world. (This happened during the reign of Claudius.)
29 The disciples, each according to his ability, decided to provide help for the brothers living in Judea.
30 This they did, sending their gift to the elders by Barnabas and Saul.
Свернуть
Сегодняшнее чтение описывает реакцию христиан на обращение Корнилия и его семьи. Для Церкви такое обращение было...  Читать далее

Сегодняшнее чтение описывает реакцию христиан на обращение Корнилия и его семьи. Для Церкви такое обращение было, без сомнения, событием экстраординарным. Первой реакцией на известие о нём было, как видно, неприязненное недоумение (ст. 1 – 3). Ничего удивительного здесь нет: ведь, даже войдя в Царство, человек не теряет своих индивидуальных особенностей, если, конечно, они не несут в себе греха. А христианами до сих пор были только евреи, строго соблюдавшие нормы ритуальной чистоты, как впрочем, и другие правила иудейской религии. Как видно, такая приверженность своей религии сама по себе не мешала им ни войти в Царство, ни пребывать в нём, иначе они не могли бы оставаться членами Церкви. Но теперь, когда Бог открыл дорогу в Церковь прозелитам, не принадлежавшим к иудейской общине, перед ними встал вопрос о том, как относиться к этому факту. Интересно отметить, что Пётр, рассказывая обо всём происшедшем, даже не пытается обосновать свои действия какими-то религиозными аргументами, видимо, не хуже своих собеседников понимая, что таких аргументов нет. Он просто рассказывает им о действии духа Божия, свидетелем и участником которого он стал (ст. 4 – 16). Единственный приводимый им аргумент выходит за рамки религии, Пётр может сослаться лишь на Бога и Его волю (ст. 17). И тогда перед теми, кто его слушал, вставал выбор: принять свидетельство Петра или отвергнуть его, как не соответствующее традиционным религиозным нормам. Выбор был достаточно серьёзен: ведь религиозность, если, конечно, не относиться к ней легкомысленно, пронизывает всю жизнь человека, во многом его формируя и определяя его ценностную систему. Отказаться от религии человеку духовно серьёзному очень непросто. Наверное, именно поэтому Бог и не препятствует религиозным людям взять с собой в Царство свою религию. Но лишь постольку, поскольку она не разрушает самого Царства, не нарушает его законов. Если религия заставляет человека встать на пути у того, кто ищет Царства и кого Бог хочет в это Царство ввести, то с такой религией необходимо расстаться, иначе цепляющийся за свою религию расстанется с Царством. И христиане, выслушав Петра, сделали свой выбор (ст. 18). Они выбрали Царство.

Свернуть
 
На Act 11:1-30
The apostles and the brothers throughout Judea heard that the Gentiles also had received the word of God.
So when Peter went up to Jerusalem, the circumcised believers criticized him
and said, "You went into the house of uncircumcised men and ate with them."
Peter began and explained everything to them precisely as it had happened:
"I was in the city of Joppa praying, and in a trance I saw a vision. I saw something like a large sheet being let down from heaven by its four corners, and it came down to where I was.
I looked into it and saw four-footed animals of the earth, wild beasts, reptiles, and birds of the air.
Then I heard a voice telling me, 'Get up, Peter. Kill and eat.'
"I replied, 'Surely not, Lord! Nothing impure or unclean has ever entered my mouth.'
"The voice spoke from heaven a second time, 'Do not call anything impure that God has made clean.'
10 This happened three times, and then it was all pulled up to heaven again.
11 "Right then three men who had been sent to me from Caesarea stopped at the house where I was staying.
12 The Spirit told me to have no hesitation about going with them. These six brothers also went with me, and we entered the man's house.
13 He told us how he had seen an angel appear in his house and say, 'Send to Joppa for Simon who is called Peter.
14 He will bring you a message through which you and all your household will be saved.'
15 "As I began to speak, the Holy Spirit came on them as he had come on us at the beginning.
16 Then I remembered what the Lord had said: 'John baptized with1 11:16 Or in water, but you will be baptized with the Holy Spirit.'
17 So if God gave them the same gift as he gave us, who believed in the Lord Jesus Christ, who was I to think that I could oppose God?"
18 When they heard this, they had no further objections and praised God, saying, "So then, God has granted even the Gentiles repentance unto life."
19 Now those who had been scattered by the persecution in connection with Stephen traveled as far as Phoenicia, Cyprus and Antioch, telling the message only to Jews.
20 Some of them, however, men from Cyprus and Cyrene, went to Antioch and began to speak to Greeks also, telling them the good news about the Lord Jesus.
21 The Lord's hand was with them, and a great number of people believed and turned to the Lord.
22 News of this reached the ears of the church at Jerusalem, and they sent Barnabas to Antioch.
23 When he arrived and saw the evidence of the grace of God, he was glad and encouraged them all to remain true to the Lord with all their hearts.
24 He was a good man, full of the Holy Spirit and faith, and a great number of people were brought to the Lord.
25 Then Barnabas went to Tarsus to look for Saul,
26 and when he found him, he brought him to Antioch. So for a whole year Barnabas and Saul met with the church and taught great numbers of people. The disciples were called Christians first at Antioch.
27 During this time some prophets came down from Jerusalem to Antioch.
28 One of them, named Agabus, stood up and through the Spirit predicted that a severe famine would spread over the entire Roman world. (This happened during the reign of Claudius.)
29 The disciples, each according to his ability, decided to provide help for the brothers living in Judea.
30 This they did, sending their gift to the elders by Barnabas and Saul.
Свернуть
Книга Деяний — не столько история ранней Церкви, сколько история Святого Духа, действующего в Церкви...  Читать далее

Книга Деяний — не столько история ранней Церкви, сколько история Святого Духа, действующего в Церкви. Апостолы и все ученики руководствуются, направляются, вразумляются Духом. Святой Дух решает, можно ли крестить необрезанного римского офицера, Он указывает, куда и зачем отправиться апостолам, Он делает пророчества, которыми определяется жизнь христиан. При этом, в большинстве эпизодов это действие Духа упоминается как бы мимоходом, как нечто, само собой разумеющееся, словно иначе и не может быть. Но мы-то с вами знаем, насколько иначе все может обстоять в нашей жизни. Кто из нас может смело сказать, что в своих действиях руководствуется исключительно Духом Святым? Что же изменилось? Дух Божий остался Самим Собой, природа человеческая остались той же... Может быть дело в нашей вере? или в дерзновении? или в любви?

Свернуть
 
На Act 11:1-30
The apostles and the brothers throughout Judea heard that the Gentiles also had received the word of God.
So when Peter went up to Jerusalem, the circumcised believers criticized him
and said, "You went into the house of uncircumcised men and ate with them."
Peter began and explained everything to them precisely as it had happened:
"I was in the city of Joppa praying, and in a trance I saw a vision. I saw something like a large sheet being let down from heaven by its four corners, and it came down to where I was.
I looked into it and saw four-footed animals of the earth, wild beasts, reptiles, and birds of the air.
Then I heard a voice telling me, 'Get up, Peter. Kill and eat.'
"I replied, 'Surely not, Lord! Nothing impure or unclean has ever entered my mouth.'
"The voice spoke from heaven a second time, 'Do not call anything impure that God has made clean.'
10 This happened three times, and then it was all pulled up to heaven again.
11 "Right then three men who had been sent to me from Caesarea stopped at the house where I was staying.
12 The Spirit told me to have no hesitation about going with them. These six brothers also went with me, and we entered the man's house.
13 He told us how he had seen an angel appear in his house and say, 'Send to Joppa for Simon who is called Peter.
14 He will bring you a message through which you and all your household will be saved.'
15 "As I began to speak, the Holy Spirit came on them as he had come on us at the beginning.
16 Then I remembered what the Lord had said: 'John baptized with1 11:16 Or in water, but you will be baptized with the Holy Spirit.'
17 So if God gave them the same gift as he gave us, who believed in the Lord Jesus Christ, who was I to think that I could oppose God?"
18 When they heard this, they had no further objections and praised God, saying, "So then, God has granted even the Gentiles repentance unto life."
19 Now those who had been scattered by the persecution in connection with Stephen traveled as far as Phoenicia, Cyprus and Antioch, telling the message only to Jews.
20 Some of them, however, men from Cyprus and Cyrene, went to Antioch and began to speak to Greeks also, telling them the good news about the Lord Jesus.
21 The Lord's hand was with them, and a great number of people believed and turned to the Lord.
22 News of this reached the ears of the church at Jerusalem, and they sent Barnabas to Antioch.
23 When he arrived and saw the evidence of the grace of God, he was glad and encouraged them all to remain true to the Lord with all their hearts.
24 He was a good man, full of the Holy Spirit and faith, and a great number of people were brought to the Lord.
25 Then Barnabas went to Tarsus to look for Saul,
26 and when he found him, he brought him to Antioch. So for a whole year Barnabas and Saul met with the church and taught great numbers of people. The disciples were called Christians first at Antioch.
27 During this time some prophets came down from Jerusalem to Antioch.
28 One of them, named Agabus, stood up and through the Spirit predicted that a severe famine would spread over the entire Roman world. (This happened during the reign of Claudius.)
29 The disciples, each according to his ability, decided to provide help for the brothers living in Judea.
30 This they did, sending their gift to the elders by Barnabas and Saul.
Свернуть
Было ли известно пришедшим в Антиохию кипрянам и киренейцам об обращении Корнилия и видении Петру? Должно быть, было...  Читать далее

Было ли известно пришедшим в Антиохию кипрянам и киренейцам об обращении Корнилия и видении Петру? Должно быть, было, но даже если и нет, то это только подтверждает: в том, что настал час обращаться с проповедью не только к евреям-эллинистам, но и к эллинам, была воля Бога. Говорится об этом кратко:была рука Господня с ними, но этого достаточно, чтобы понять, что проповедь язычникам была Им благословлена.

Свернуть

Благодаря регистрации Вы можете подписаться на рассылку текстов любого из планов чтения Библии

Мы планируем постепенно развивать возможности самостоятельной настройки сайта и другие дополнительные сервисы для зарегистрированных пользователей, так что советуем регистрироваться уже сейчас (разумеется, бесплатно).