Библия-Центр
РУ

Мысли вслух на Втор 13:1-18

Поделиться
Si surrexerit in medio tui prophetes aut, qui somnium vidisse se dicat, et dederit tibi signum vel portentum,
et evenerit, quod locutus est, et dixerit tibi: “Eamus et sequamur deos alienos, quos ignoras, et serviamus eis”,
non audies verba prophetae illius aut somniatoris, quia tentat vos Dominus Deus vester, ut sciat utrum diligatis eum an non in toto corde et in tota anima vestra.
Dominum Deum vestrum sequimini et ipsum timete et mandata illius custodite et audite vocem eius; ipsi servietis et ipsi adhaerebitis.
Propheta autem ille aut fictor somniorum interficietur, quia locutus est, ut vos averteret a Domino Deo vestro, qui eduxit vos de terra Aegypti et redemit te de domo servitutis; ut errare te faceret de via, quam tibi praecepit Dominus Deus tuus; et auferes malum de medio tui.
Si tibi voluerit persuadere frater tuus filius matris tuae aut filius tuus vel filia sive uxor, quae est in sinu tuo, aut amicus, quem diligis ut animam tuam, clam dicens: “Eamus et serviamus diis alienis”, quos ignorasti tu et patres tui,
de diis cunctarum in circuitu gentium, quae iuxta vel procul sunt ab initio usque ad finem terrae,
non acquiescas ei nec audias, neque parcat ei oculus tuus, ut miserearis et occultes eum,
10 sed interficies. Sit primum manus tua super eum, et postea omnis populus mittat manum:
11 lapidibus obrutus necabitur, quia voluit te abstrahere a Domino Deo tuo, qui eduxit te de terra Aegypti, de domo servitutis,
12 ut omnis Israel audiens timeat, et nequaquam ultra faciat quippiam huius rei simile in medio tui.
13 Si audieris in una urbium tuarum, quas Dominus Deus tuus dabit tibi ad habitandum, dicentes aliquos:
14 “Egressi sunt filii Belial de medio tui et averterunt habitatores urbis suae atque dixerunt: Eamus et serviamus diis alienis”, quos ignorastis,
15 quaere sollicite et, diligenter rei veritate perspecta, si inveneris certum esse, quod dicitur, et abominationem hanc opere perpetratam in medio tui,
16 percuties habitatores urbis illius in ore gladii et delebis eam ac omnia, quae in illa sunt.
17 Quidquid etiam supellectilis fuerit, congregabis in medio platearum eius et cum ipsa civitate succendes, ita ut universa consumas Domino Deo tuo, et sit tumulus sempiternus: non aedificabitur amplius.
18 Et non adhaerebit de illo anathemate quidquam in manu tua, ut avertatur Dominus ab ira furoris sui et misereatur tui multiplicetque te, sicut iuravit patribus tuis,
19 quando audieris vocem Domini Dei tui custodiens omnia mandata eius, quae ego praecipio tibi hodie, ut facias quod placitum est in conspectu Domini Dei tui.
Свернуть

Законодательство Книги Второзакония за отступничество предписывает одно наказание: смертную казнь. Отступничеством при этом считается как участие в языческих культах, так и проповедь любых других богов помимо Яхве, будь то проповедь обычная или пророческая. В существовании языческих пророков никто тогда не сомневался, но пойти за ними означало изменить Яхве и яхвизму.

Почему же законодательство, которое находим мы в Книге Второзакония, оказывается столь жёстким к отступникам? Книга Исхода, к примеру, допускает в этом случае то, что называется еврейским словом «херем», которое означает буквально «запрет» или «табу». Тут речь могла идти или об изгнании, или об отлучении от общины, как и делалось обычно в последующие века, вплоть до сегодняшнего дня.

Жёсткость Книги Второзакония можно было бы объяснить конкретными историческими условиями — она была написана тогда, когда угроза язычества была очень велика. В эту эпоху власти Северного Царства, где и появился первый, ранний вариант Книги Второзакония, официально поддерживали двоеверие, а иногда и язычество как таковое, от которого, впрочем, двоеверие по сути было не так уж далеко. Сторонники чистого яхвизма подвергались гонениям, что способствовало лишь радикализации их взглядов. Было, однако, и ещё кое-что, уже не сводимое к одному историческому контексту книги. Оно было связано с осознанием абсолютной ценности отношений, связывающих человека с Богом.

Постепенно в яхвистской общине формировалось понимание того, что жизнь без богообщения ничего не стоит, что отношения с Богом важнее и ценнее жизни как таковой. Речь шла не о какой-то религиозной идее, а об опыте, наглядно подтверждавшем каждому, кто его пережил, что полноценная жизнь возможна именно и только в контексте богообщения, тех отношений человека с Богом, вне которых — если не мгновенная смерть, то медленное умирание, утрата силы и самой жизни. Отношения с Богом поэтому стали цениться выше жизни как таковой — они были её условием и её смыслом.

Религиозность же, столь ярко выраженная в Книге Второзакония, распространила эти представления на весь народ как единое духовное целое — и если кто-то становился виновником нарушения единства, он должен был умереть: ведь его жизнь теряла смысл и значение для Бога и для людей. Измерение духовной жизни человека религиозной меркой было, конечно, данью истории, данью месту и времени, где и когда была написана книга — но система приоритетов, стоящая за этим законодательством, вполне соответствует Декалогу и Торе в целом.

Другие мысли вслух

 
На Втор 13:2-19
et evenerit, quod locutus est, et dixerit tibi: “Eamus et sequamur deos alienos, quos ignoras, et serviamus eis”,
non audies verba prophetae illius aut somniatoris, quia tentat vos Dominus Deus vester, ut sciat utrum diligatis eum an non in toto corde et in tota anima vestra.
Dominum Deum vestrum sequimini et ipsum timete et mandata illius custodite et audite vocem eius; ipsi servietis et ipsi adhaerebitis.
Propheta autem ille aut fictor somniorum interficietur, quia locutus est, ut vos averteret a Domino Deo vestro, qui eduxit vos de terra Aegypti et redemit te de domo servitutis; ut errare te faceret de via, quam tibi praecepit Dominus Deus tuus; et auferes malum de medio tui.
Si tibi voluerit persuadere frater tuus filius matris tuae aut filius tuus vel filia sive uxor, quae est in sinu tuo, aut amicus, quem diligis ut animam tuam, clam dicens: “Eamus et serviamus diis alienis”, quos ignorasti tu et patres tui,
de diis cunctarum in circuitu gentium, quae iuxta vel procul sunt ab initio usque ad finem terrae,
non acquiescas ei nec audias, neque parcat ei oculus tuus, ut miserearis et occultes eum,
10 sed interficies. Sit primum manus tua super eum, et postea omnis populus mittat manum:
11 lapidibus obrutus necabitur, quia voluit te abstrahere a Domino Deo tuo, qui eduxit te de terra Aegypti, de domo servitutis,
12 ut omnis Israel audiens timeat, et nequaquam ultra faciat quippiam huius rei simile in medio tui.
13 Si audieris in una urbium tuarum, quas Dominus Deus tuus dabit tibi ad habitandum, dicentes aliquos:
14 “Egressi sunt filii Belial de medio tui et averterunt habitatores urbis suae atque dixerunt: Eamus et serviamus diis alienis”, quos ignorastis,
15 quaere sollicite et, diligenter rei veritate perspecta, si inveneris certum esse, quod dicitur, et abominationem hanc opere perpetratam in medio tui,
16 percuties habitatores urbis illius in ore gladii et delebis eam ac omnia, quae in illa sunt.
17 Quidquid etiam supellectilis fuerit, congregabis in medio platearum eius et cum ipsa civitate succendes, ita ut universa consumas Domino Deo tuo, et sit tumulus sempiternus: non aedificabitur amplius.
18 Et non adhaerebit de illo anathemate quidquam in manu tua, ut avertatur Dominus ab ira furoris sui et misereatur tui multiplicetque te, sicut iuravit patribus tuis,
19 quando audieris vocem Domini Dei tui custodiens omnia mandata eius, quae ego praecipio tibi hodie, ut facias quod placitum est in conspectu Domini Dei tui.
Свернуть
И сегодня в христианской среде появляются люди, которые стараются отвратить нас от веры...  Читать далее

И сегодня в христианской среде появляются люди, которые стараются отвратить нас от веры. Реклама на телевидении и в газетах предлагает нам услуги «православных» гадалок, целителей, других «верующих» чудотворцев. Ветхозаветная заповедь предлагает простое решение: отступнику — смерть. Но как сочетать это с заповедью любви к врагам, прощения, неосуждения? Ведь, осуждая других, мы и сами можем быть осуждены за неверность (а кто без греха?). Остается один выход — самый простой и, одновременно, самый трудный — научиться отделять человека от его греха, любить и не осуждать человека, но ненавидеть и осуждать неверность, отступничество, соблазн. И, конечно, самим стоять в вере (1 Кор. 16:13).

Свернуть

Благодаря регистрации Вы можете подписаться на рассылку текстов любого из планов чтения Библии

Мы планируем постепенно развивать возможности самостоятельной настройки сайта и другие дополнительные сервисы для зарегистрированных пользователей, так что советуем регистрироваться уже сейчас (разумеется, бесплатно).