Библия-Центр
РУ

Мысли вслух на Deu 18:1-22

1 “The Levitical priests, the whole tribe of Levi, shall have no portion or inheritance with Israel; they shall eat the LORD’S offerings by fire and His a Or inheritanceportion. 2 They shall have no inheritance among their b Lit brotherscountrymen; the LORD is their inheritance, as He c Lit spoke topromised them.
3 “Now this shall be the priests’ due from the people, from those who offer a sacrifice, either an ox or a sheep, of which they shall give to the priest the shoulder and the two cheeks and the stomach. 4 You shall give him the first fruits of your grain, your new wine, and your oil, and the first shearing of your sheep. 5 For the LORD your God has chosen him and his sons from all your tribes, to stand d Lit toand serve in the name of the LORD forever.
6 “Now if a Levite comes from any of your e Lit gatestowns throughout Israel where he resides, and comes f Lit with all the desire of his soulwhenever he desires to the place which the LORD chooses, 7 then he shall serve in the name of the LORD his God, like all his fellow Levites who stand there before the LORD. 8 They shall eat g Lit portion like portionequal portions, except what they receive from the sale of their fathers’ estates.
9 “When you enter the land which the LORD your God gives you, you shall not learn to h Lit do according toimitate the detestable things of those nations. 10 There shall not be found among you anyone who makes his son or his daughter pass through the fire, one who uses divination, one who practices witchcraft, or one who interprets omens, or a sorcerer, 11 or one who casts a spell, or a medium, or a spiritist, or one who calls up the dead. 12 For whoever does these things is detestable to the LORD; and because of these detestable things the LORD your God will drive them out before you. 13 You shall be i Lit complete, perfect; or having integrityblameless before the LORD your God. 14 For those nations, which you shall dispossess, listen to those who practice witchcraft and to diviners, but as for you, the LORD your God has not allowed you to do so.
15 “The LORD your God will raise up for you a prophet like me from among you, from your j Lit brotherscountrymen, you shall listen to him. 16 This is according to all that you asked of the LORD your God in Horeb on the day of the assembly, saying, ‘Let me not hear again the voice of the LORD my God, let me not see this great fire anymore, or I will die.’ 17 The LORD said to me, ‘They have k Lit done well what they have spokenspoken well. 18 I will raise up a prophet from among their l Lit brotherscountrymen like you, and I will put My words in his mouth, and he shall speak to them all that I command him. 19 It shall come about that whoever will not listen to My words which he shall speak in My name, I Myself will require it of him. 20 But the prophet who speaks a word presumptuously in My name which I have not commanded him to speak, or which he speaks in the name of other gods, m Lit and thatthat prophet shall die.’ 21 n Lit if you sayYou may say in your heart, ‘How will we know the word which the LORD has not spoken?’ 22 When a prophet speaks in the name of the LORD, if the thing does not come about or come true, that is the thing which the LORD has not spoken. The prophet has spoken it presumptuously; you shall not be afraid of him.
Свернуть

Книга Второзакония большое внимание уделяет пророкам — как яхвистским, так и языческим. Ничего удивительного тут нет. Языческий мир был полон пророков. Нам сегодня порой кажется, что пророчество — феномен исключительно яхвистский, что пророк всегда говорит во имя Бога — того единственного истинного Бога, о котором идёт речь в Библии. На самом же деле пророчествование в древности было распространено очень широко, и были пророки, которые пророчествовали во имя самых разных языческих богов и духов.

Пророчествование — своеобразное духовно-психическое явление, которое в основе своей сводится к расширению границ восприятия, позволяющем человеку видеть и слышать то, чего он в обычном состоянии увидеть и услышать не может. Такое расширение границ не обязательно вызвано духовными причинами и процессами, оно может быть феноменом чисто психическим — и тогда человек внешне выглядит так же, как настоящий пророк, но его «пророчества» можно назвать пророчествами только в кавычках.

Распространена такая «пророческая» экстатика в древности была довольно широко, потому и предлагает священнописатель относиться осторожно даже к тем пророкам, кто пророчествует во имя Яхве. С языческими пророками всё ясно: послушать их и пойти за ними означает отступничество со всеми вытекающими последствиями. Однако и с яхвистскими пророками (вернее, с теми, кто претендует на эту роль) надо было быть острожным. Разумеется, подлинные пророки должны были появляться, таких пророков слушать было не только можно, но и прямо необходимо, о чём и говорит священнописатель (большая буква со всеми смысловыми коннотациями тут — исключительно вопрос перевода, никаких оснований в оригинальном тексте для неё нет).

Критерий же предлагался простой и очевидный: если то, о чём говорит пророк, сбывается, значит, пророк настоящий, если же нет, то нет. Пророчество, как видно, должно было быть предельно чётким, конкретным и однозначным — только в этом случае указанный критерий был применим. Оно и понятно: пророк ведь не просто проповедовал или размышлял о возможном будущем — он провозглашал Божью волю и Божий план. Тут не могло быть двусмысленности или неоднозначности — Бог в своих планах и замыслах всегда предельно конкретен. Таким же бывает и свидетельство подлинного пророка, доносящего волю и планы Бога до людей.

Другие мысли вслух

 
На Deu 18:1-22
1 “The Levitical priests, the whole tribe of Levi, shall have no portion or inheritance with Israel; they shall eat the LORD’S offerings by fire and His a Or inheritanceportion. 2 They shall have no inheritance among their b Lit brotherscountrymen; the LORD is their inheritance, as He c Lit spoke topromised them.
3 “Now this shall be the priests’ due from the people, from those who offer a sacrifice, either an ox or a sheep, of which they shall give to the priest the shoulder and the two cheeks and the stomach. 4 You shall give him the first fruits of your grain, your new wine, and your oil, and the first shearing of your sheep. 5 For the LORD your God has chosen him and his sons from all your tribes, to stand d Lit toand serve in the name of the LORD forever.
6 “Now if a Levite comes from any of your e Lit gatestowns throughout Israel where he resides, and comes f Lit with all the desire of his soulwhenever he desires to the place which the LORD chooses, 7 then he shall serve in the name of the LORD his God, like all his fellow Levites who stand there before the LORD. 8 They shall eat g Lit portion like portionequal portions, except what they receive from the sale of their fathers’ estates.
9 “When you enter the land which the LORD your God gives you, you shall not learn to h Lit do according toimitate the detestable things of those nations. 10 There shall not be found among you anyone who makes his son or his daughter pass through the fire, one who uses divination, one who practices witchcraft, or one who interprets omens, or a sorcerer, 11 or one who casts a spell, or a medium, or a spiritist, or one who calls up the dead. 12 For whoever does these things is detestable to the LORD; and because of these detestable things the LORD your God will drive them out before you. 13 You shall be i Lit complete, perfect; or having integrityblameless before the LORD your God. 14 For those nations, which you shall dispossess, listen to those who practice witchcraft and to diviners, but as for you, the LORD your God has not allowed you to do so.
15 “The LORD your God will raise up for you a prophet like me from among you, from your j Lit brotherscountrymen, you shall listen to him. 16 This is according to all that you asked of the LORD your God in Horeb on the day of the assembly, saying, ‘Let me not hear again the voice of the LORD my God, let me not see this great fire anymore, or I will die.’ 17 The LORD said to me, ‘They have k Lit done well what they have spokenspoken well. 18 I will raise up a prophet from among their l Lit brotherscountrymen like you, and I will put My words in his mouth, and he shall speak to them all that I command him. 19 It shall come about that whoever will not listen to My words which he shall speak in My name, I Myself will require it of him. 20 But the prophet who speaks a word presumptuously in My name which I have not commanded him to speak, or which he speaks in the name of other gods, m Lit and thatthat prophet shall die.’ 21 n Lit if you sayYou may say in your heart, ‘How will we know the word which the LORD has not spoken?’ 22 When a prophet speaks in the name of the LORD, if the thing does not come about or come true, that is the thing which the LORD has not spoken. The prophet has spoken it presumptuously; you shall not be afraid of him.
Свернуть
Израиль называется Божьим народом не только потому, что Бог его создал, не потому, что Бог вывел его из рабства, а...  Читать далее

Израиль называется Божьим народом не только потому, что Бог его создал, не потому, что Бог вывел его из рабства, а потому, что этот народ должен слушать волю Господа, жить Его словом. Поэтому для них общение с прорицателями и гадателями является изменой собственному призванию, так как тогда они перестают быть Божьим народом. Мы — наследники слова, данного древнему Израилю, мы однажды согласились идти за обещанным Пророком (Деян. 3:22), слушать волю Божью через Него. Если же нежелание слушать пророка, который знал волю Божью лишь отчасти, уже уводит народ от призвания к святости, то как назвать то, когда мы отворачиваемся от Христа и идем в «храм судьбы» слушать «экстрасенсов, гадалок и целителей»? Не есть ли это измена Духу Христа, Который должен обитать и в нас, если мы действительно принадлежим Богу?

Свернуть
 
На Deu 18:19
19 It shall come about that whoever will not listen to My words which he shall speak in My name, I Myself will require it of him.
Свернуть
Отношение к пророкам, как видно, с точки зрения Торы является показателем верности Богу. Ничего удивительного здесь нет: ведь пророк — прежде всего свидетель Божий, а потому верить пророку означает верить Самому Богу. Но ведь, с другой стороны...  Читать далее

Отношение к пророкам, как видно, с точки зрения Торы является показателем верности Богу. Ничего удивительного здесь нет: ведь пророк — прежде всего свидетель Божий, а потому верить пророку означает верить Самому Богу. Но ведь, с другой стороны, сама Тора содержит всё, что необходимо желающим исполнить волю Божию! Почему же именно здесь, в Торе, упоминается пророческое служение, упоминается как нечто, без чего Тора не полна? Можно, конечно, было бы сказать, что речь идёт обо особой, харизматической составляющей Торы, что сама она предполагает постоянное развитие, что откровение не завершается ни Моисеем, ни кем бы то ни было из позднейших пророков. Всё так, но есть в упоминании Торой пророческого служения ещё один аспект, касающийся каждого. Конечно, не каждому даётся пророческое служение. И всё же у каждого есть или, по крайней мере, должны быть свои, живые отношения с Богом. И сама Тора — не просто законодательство, это не свод правил поведения или моральных норм. Тора — описание пути, ведущего к Богу. Её можно было бы сравнить с картой, которая имеет ценность лишь в том случае, если использовать её по назначению, прокладывая по ней путь к цели. Но, как правило, для решения этой задачи одной карты мало, тут нужен ещё и компас. Отношения с Богом, личное откровение и становятся для человека таким компасом. И Тора сама указывает читающему на этот компас, давая понять, что без прямого откровения Тора бесполезна, ей невозможно следовать, основываясь на одной лишь букве. А для того, чтобы не ограничиваться только буквой, необходимо почувствовать то дыхание Божие, тот дух, о котором говорили пророки. И тогда Тора оживёт, превратившись из свода законов в живое слово откровения.

Свернуть

Благодаря регистрации Вы можете подписаться на рассылку текстов любого из планов чтения Библии

Мы планируем постепенно развивать возможности самостоятельной настройки сайта и другие дополнительные сервисы для зарегистрированных пользователей, так что советуем регистрироваться уже сейчас (разумеется, бесплатно).