Библия-Центр
РУ

Мысли вслух на Job 31:1-40

1 How then could I gaze at a virgin?
2 “I have made a covenant with my eyes;
 2 “And what is the portion of God from above
Or the heritage of the Almighty from on high?
 3 “Is it not calamity to the unjust
And disaster to those who work iniquity?
 4 “Does He not see my ways
And number all my steps?
 5 “If I have walked with falsehood,
And my foot has hastened after deceit,
 6 Let Him weigh me witha Lit justaccurate scales,
And let God know my integrity.
 7 “If my step has turned from the way,
Or my heartb Lit walked afterfollowed my eyes,
Or if any spot has stuck to my hands,
 8 Let me sow and another eat,
And let myc Or offspringcrops be uprooted.
 9 “If my heart has been enticed by a woman,
Or I have lurked at my neighbor’s doorway,
 10 May my wife grind for another,
And let othersd I.e. sexual relationskneel down over her.
 11 “For that would be a lustful crime;
Moreover, it would be an iniquity punishable by judges.
 12 “For it would be fire that consumes toe I.e. place of destructionAbaddon,
And would uproot all myf Or yieldincrease.
 13 “If I have despised the claim of my male or female slaves
When they filed a complaint against me,
 14 What then could I do when God arises?
And when He calls me to account, what will I answer Him?
 15 “Did not He who made me in the womb make him,
And the same one fashion us in the womb?
 16 “If I have kept the poor from their desire,
Or have caused the eyes of the widow to fail,
 17 Or have eaten my morsel alone,
And the orphan has notg Lit eaten from itshared it
 18 (But from my youth he grew up with me as with a father,
And fromh Lit my mother’s wombinfancy I guided her),
 19 If I have seen anyone perish for lack of clothing,
Or that the needy had no covering,
 20 If his loins have noti Lit blessedthanked me,
And if he has not been warmed with the fleece of my sheep,
 21 If I have lifted up my hand against the orphan,
Because I sawj Lit my helpI had support in the gate,
 22 Let my shoulder fall from thek Lit shoulder; or backsocket,
And my arm be broken offl Lit from the bone of the upper armat the elbow.
 23 “For calamity from God is a terror to me,
And because of Hism Lit exaltationmajesty I can do nothing.
 24 “If I have put my confidence in gold,
And called fine gold my trust,
 25 If I have gloated because my wealth was great,
And because my hand had secured so much;
 26 If I have looked at then Lit lightsun when it shone
Or the moon going in splendor,
 27 And my heart became secretly enticed,
And my hando Lit kissed my mouththrew a kiss from my mouth,
 28 That too would have been an iniquity calling forp Lit judgesjudgment,
For I would have denied God above.
 29 “Have I rejoiced at the extinction of my enemy,
Orq Lit lifted myself upexulted when evil befell him?
 30 “r Lit AndNo, I have nots Lit given my palateallowed my mouth to sin
By asking for his life in a curse.
 31 “Have the men of my tent not said,
‘Who cant Lit givefind one who has not been satisfied with his meat’?
 32 “The alien has not lodged outside,
For I have opened my doors to theu M.T. waytraveler.
 33 “Have I covered my transgressions likev Or mankindAdam,
By hiding my iniquity in my bosom,
 34 Because I feared the great multitude,
And the contempt of families terrified me,
And kept silent and did not go out of doors?
 35 “Oh that I had one to hear me!
Behold, here is myw Lit marksignature;
Let the Almighty answer me!
And the indictment which my adversary has written,
 36 Surely I would carry it on my shoulder,
I would bind it to myself like a crown.
 37 “I would declare to Him the number of my steps;
Like a prince I would approach Him.
 38 “If my land cries out against me,
And its furrows weep together;
 39 If I have eaten itsx Lit strengthfruit without money,
Or have causedy Lit the soul of its owners to expireits owners to lose their lives,
 40 Let briarsz Lit come forthgrow instead of wheat,
And stinkweed instead of barley.”
The words of Job are ended.
Свернуть

Иов произносит длинную самооправдательную речь. Перечень аргументов в пользу собственной праведности мог бы показаться хвастовством, если бы не был вынужденной самозащитой. Нескромность в подобной ситуации была бы не только ложной, но и самоубийственной, поэтому Иову приходится быть своим собственным адвокатом. Становится не по себе оттого, что не нашлось ни одного человека, который встал бы на защиту Иова, и даже не на защиту, но, хотя бы и не будучи уверенным в его безгрешности, просто предложил бы не добивать окончательно того, кто уже наказан.

Иов вообще не обязан ни перед кем оправдываться, тем более перед теми, кто его не слышит, он мог бы от них отвернуться и смолкнуть. Но он говорит, и в самой его речи, независимо даже от её содержания, можно почувствовать величие несломленного человека.

Другие мысли вслух

 
На Job 31:1-40
1 How then could I gaze at a virgin?
2 “I have made a covenant with my eyes;
 2 “And what is the portion of God from above
Or the heritage of the Almighty from on high?
 3 “Is it not calamity to the unjust
And disaster to those who work iniquity?
 4 “Does He not see my ways
And number all my steps?
 5 “If I have walked with falsehood,
And my foot has hastened after deceit,
 6 Let Him weigh me witha Lit justaccurate scales,
And let God know my integrity.
 7 “If my step has turned from the way,
Or my heartb Lit walked afterfollowed my eyes,
Or if any spot has stuck to my hands,
 8 Let me sow and another eat,
And let myc Or offspringcrops be uprooted.
 9 “If my heart has been enticed by a woman,
Or I have lurked at my neighbor’s doorway,
 10 May my wife grind for another,
And let othersd I.e. sexual relationskneel down over her.
 11 “For that would be a lustful crime;
Moreover, it would be an iniquity punishable by judges.
 12 “For it would be fire that consumes toe I.e. place of destructionAbaddon,
And would uproot all myf Or yieldincrease.
 13 “If I have despised the claim of my male or female slaves
When they filed a complaint against me,
 14 What then could I do when God arises?
And when He calls me to account, what will I answer Him?
 15 “Did not He who made me in the womb make him,
And the same one fashion us in the womb?
 16 “If I have kept the poor from their desire,
Or have caused the eyes of the widow to fail,
 17 Or have eaten my morsel alone,
And the orphan has notg Lit eaten from itshared it
 18 (But from my youth he grew up with me as with a father,
And fromh Lit my mother’s wombinfancy I guided her),
 19 If I have seen anyone perish for lack of clothing,
Or that the needy had no covering,
 20 If his loins have noti Lit blessedthanked me,
And if he has not been warmed with the fleece of my sheep,
 21 If I have lifted up my hand against the orphan,
Because I sawj Lit my helpI had support in the gate,
 22 Let my shoulder fall from thek Lit shoulder; or backsocket,
And my arm be broken offl Lit from the bone of the upper armat the elbow.
 23 “For calamity from God is a terror to me,
And because of Hism Lit exaltationmajesty I can do nothing.
 24 “If I have put my confidence in gold,
And called fine gold my trust,
 25 If I have gloated because my wealth was great,
And because my hand had secured so much;
 26 If I have looked at then Lit lightsun when it shone
Or the moon going in splendor,
 27 And my heart became secretly enticed,
And my hando Lit kissed my mouththrew a kiss from my mouth,
 28 That too would have been an iniquity calling forp Lit judgesjudgment,
For I would have denied God above.
 29 “Have I rejoiced at the extinction of my enemy,
Orq Lit lifted myself upexulted when evil befell him?
 30 “r Lit AndNo, I have nots Lit given my palateallowed my mouth to sin
By asking for his life in a curse.
 31 “Have the men of my tent not said,
‘Who cant Lit givefind one who has not been satisfied with his meat’?
 32 “The alien has not lodged outside,
For I have opened my doors to theu M.T. waytraveler.
 33 “Have I covered my transgressions likev Or mankindAdam,
By hiding my iniquity in my bosom,
 34 Because I feared the great multitude,
And the contempt of families terrified me,
And kept silent and did not go out of doors?
 35 “Oh that I had one to hear me!
Behold, here is myw Lit marksignature;
Let the Almighty answer me!
And the indictment which my adversary has written,
 36 Surely I would carry it on my shoulder,
I would bind it to myself like a crown.
 37 “I would declare to Him the number of my steps;
Like a prince I would approach Him.
 38 “If my land cries out against me,
And its furrows weep together;
 39 If I have eaten itsx Lit strengthfruit without money,
Or have causedy Lit the soul of its owners to expireits owners to lose their lives,
 40 Let briarsz Lit come forthgrow instead of wheat,
And stinkweed instead of barley.”
The words of Job are ended.
Свернуть
Провозглашая свою праведность, Иов, в сущности, обращается уже не к людям...  Читать далее

Провозглашая свою праведность, Иов, в сущности, обращается уже не к людям, а к Богу. Он снова и снова перечисляет свои добрые дела, подчёркивая, что все его поступки полностью соответствуют Торе, которую он ни в чём не нарушил (ст. 1 – 34). На первый взгляд, такое досье, представленное Богу, выглядит некоторой наивностью. Не думал же, в самом деле, Иов, что Богу его добрые дела известны хуже, чем ему самому? Но дело, как видно, не в этом. Иов в данном случае провозглашает свою праведность, как бы декларируя своё право на известные отношения с Богом, право на Его к себе внимание (ст. 35 – 40). Здесь перед нами не что иное, как религиозность в самом высшем и в самом чистом своём выражении.

В самом деле, любая религиозность в той или иной степени прагматична, она предполагает взаимовыгодные отношения с высшими силами. И в этом смысле она всегда двойственна: ведь источником религиозного чувства выступает всё же тот священный трепет, который издавна заставлял человека склониться перед Высшим. Поклонение и вместе с тем стремление к взаимовыгодным отношениям — вот два полюса любой религии. Исторически все религии, включая и те, которые выросли на основе опыта Откровения, разрывались между этими двумя полюсами. Прагматизм в пределе приводил к полному духовному вырождению религии и превращению её в разновидность магической практики, а поклонение, доведённое до логического завершения, в конце концов переставало быть религией, становясь просто жизнью с Богом в Его Царстве — той жизнью, о которой говорит нам Евангелие.

И религиозная праведность в той её полноте, которую явил Иов, была границей, за которой религия заканчивалась. Иов действительно сделал всё, что возможно человеку, чтобы исполнить Тору. Но, как человек, ещё не вышедший за границы религии, он продолжал думать, что отношения с Богом должны быть взаимовыгодными, что праведник получает от Бога нечто именно за свою праведность, как будто эта праведность даёт праведнику известные права на определённый объём неких благ, которые поэтому Бог непременно должен ему выдать, иначе справедливость будет нарушена. По-видимому, такое чисто религиозное представление о праведности и было главной проблемой Иова. И поделать с этим Иов ничего не мог: ведь он действительно дошёл до той границы, до которой вообще может дойти человек. Провести человека дальше может лишь сам Бог. Потому-то и окончились слова Иова: ему нечего было больше сказать Богу, теперь оставалось лишь ждать ответа.

Свернуть
 
На Job 31:1-40
1 How then could I gaze at a virgin?
2 “I have made a covenant with my eyes;
 2 “And what is the portion of God from above
Or the heritage of the Almighty from on high?
 3 “Is it not calamity to the unjust
And disaster to those who work iniquity?
 4 “Does He not see my ways
And number all my steps?
 5 “If I have walked with falsehood,
And my foot has hastened after deceit,
 6 Let Him weigh me witha Lit justaccurate scales,
And let God know my integrity.
 7 “If my step has turned from the way,
Or my heartb Lit walked afterfollowed my eyes,
Or if any spot has stuck to my hands,
 8 Let me sow and another eat,
And let myc Or offspringcrops be uprooted.
 9 “If my heart has been enticed by a woman,
Or I have lurked at my neighbor’s doorway,
 10 May my wife grind for another,
And let othersd I.e. sexual relationskneel down over her.
 11 “For that would be a lustful crime;
Moreover, it would be an iniquity punishable by judges.
 12 “For it would be fire that consumes toe I.e. place of destructionAbaddon,
And would uproot all myf Or yieldincrease.
 13 “If I have despised the claim of my male or female slaves
When they filed a complaint against me,
 14 What then could I do when God arises?
And when He calls me to account, what will I answer Him?
 15 “Did not He who made me in the womb make him,
And the same one fashion us in the womb?
 16 “If I have kept the poor from their desire,
Or have caused the eyes of the widow to fail,
 17 Or have eaten my morsel alone,
And the orphan has notg Lit eaten from itshared it
 18 (But from my youth he grew up with me as with a father,
And fromh Lit my mother’s wombinfancy I guided her),
 19 If I have seen anyone perish for lack of clothing,
Or that the needy had no covering,
 20 If his loins have noti Lit blessedthanked me,
And if he has not been warmed with the fleece of my sheep,
 21 If I have lifted up my hand against the orphan,
Because I sawj Lit my helpI had support in the gate,
 22 Let my shoulder fall from thek Lit shoulder; or backsocket,
And my arm be broken offl Lit from the bone of the upper armat the elbow.
 23 “For calamity from God is a terror to me,
And because of Hism Lit exaltationmajesty I can do nothing.
 24 “If I have put my confidence in gold,
And called fine gold my trust,
 25 If I have gloated because my wealth was great,
And because my hand had secured so much;
 26 If I have looked at then Lit lightsun when it shone
Or the moon going in splendor,
 27 And my heart became secretly enticed,
And my hando Lit kissed my mouththrew a kiss from my mouth,
 28 That too would have been an iniquity calling forp Lit judgesjudgment,
For I would have denied God above.
 29 “Have I rejoiced at the extinction of my enemy,
Orq Lit lifted myself upexulted when evil befell him?
 30 “r Lit AndNo, I have nots Lit given my palateallowed my mouth to sin
By asking for his life in a curse.
 31 “Have the men of my tent not said,
‘Who cant Lit givefind one who has not been satisfied with his meat’?
 32 “The alien has not lodged outside,
For I have opened my doors to theu M.T. waytraveler.
 33 “Have I covered my transgressions likev Or mankindAdam,
By hiding my iniquity in my bosom,
 34 Because I feared the great multitude,
And the contempt of families terrified me,
And kept silent and did not go out of doors?
 35 “Oh that I had one to hear me!
Behold, here is myw Lit marksignature;
Let the Almighty answer me!
And the indictment which my adversary has written,
 36 Surely I would carry it on my shoulder,
I would bind it to myself like a crown.
 37 “I would declare to Him the number of my steps;
Like a prince I would approach Him.
 38 “If my land cries out against me,
And its furrows weep together;
 39 If I have eaten itsx Lit strengthfruit without money,
Or have causedy Lit the soul of its owners to expireits owners to lose their lives,
 40 Let briarsz Lit come forthgrow instead of wheat,
And stinkweed instead of barley.”
The words of Job are ended.
Свернуть
Перечисляя свои заслуги, Иов говорит не только о добрых делах. Он помнит и о той чистоте, которую всегда старался хранить, сколько возможно. Одно для него неотделимо от другого. Оно и неудивительно: ведь речь идёт о праведности...  Читать далее

Перечисляя свои заслуги, Иов говорит не только о добрых делах. Он помнит и о той чистоте, которую всегда старался хранить, сколько возможно. Одно для него неотделимо от другого. Оно и неудивительно: ведь речь идёт о праведности, а праведность для религиозного человека предполагает определённую аскетическую составляющую. Однако в иудаизме времён Второго Храма в этой аскетической составляющей можно было выделить две стороны: собственно аскетическую и другую, связанную с традиционными представлениями о ритуальной чистоте. Первая начинает осознаваться незадолго до Вавилонского плена, положив после плена начало учению о внутренней Торе, вторая уходит корнями в более ранние времена, возможно, к эпохе Моисея, а может быть, и ещё дальше.

Иов, как видно, больше внимания уделяет той стороне аскезы, которая связана с ритуальной чистотой. Оно и понятно: ведь именно с ней было связано традиционное яхвистское и иудейское представление о грехе, который оскверняет. Воздержание от греха становилось одновременно и воздержанием от осквернения, а воздержание от осквернения, сохранение чистоты было необходимым условием освящения. Нечистый человек лишён возможности полноценного богообщения. Ещё и поэтому Иов так тяжело переживает своё нынешнее состояние: ведь такая болезнь, какой страдал он, оскверняла, тем самым отодвигая страдающего ею от богообщения.

Получалось, что Иова, который всегда стремился к сохранению чистоты, Бог специально оскверняет, специально лишает его этой чистоты, как бы намекая на нечто тайное, что не соответствует наружности благочестивого и стремящегося к сохранению ритуальной чистоты праведника. Но почему? Что Иов делает не так? В чём этот его тайный грех, на который Бог намекает ему? А если тут дело не во грехе, тогда в чём? Иов мечется в поисках ответа. Но ответа как не было, так и нет. И Иов умолкает. Он всё сказал Богу, и больше ему сказать нечего. Теперь Иову остаётся лишь надеяться, что Бог всё же услышит его и что-нибудь ему ответит.

Свернуть
 
На Job 31:1-40
1 How then could I gaze at a virgin?
2 “I have made a covenant with my eyes;
 2 “And what is the portion of God from above
Or the heritage of the Almighty from on high?
 3 “Is it not calamity to the unjust
And disaster to those who work iniquity?
 4 “Does He not see my ways
And number all my steps?
 5 “If I have walked with falsehood,
And my foot has hastened after deceit,
 6 Let Him weigh me witha Lit justaccurate scales,
And let God know my integrity.
 7 “If my step has turned from the way,
Or my heartb Lit walked afterfollowed my eyes,
Or if any spot has stuck to my hands,
 8 Let me sow and another eat,
And let myc Or offspringcrops be uprooted.
 9 “If my heart has been enticed by a woman,
Or I have lurked at my neighbor’s doorway,
 10 May my wife grind for another,
And let othersd I.e. sexual relationskneel down over her.
 11 “For that would be a lustful crime;
Moreover, it would be an iniquity punishable by judges.
 12 “For it would be fire that consumes toe I.e. place of destructionAbaddon,
And would uproot all myf Or yieldincrease.
 13 “If I have despised the claim of my male or female slaves
When they filed a complaint against me,
 14 What then could I do when God arises?
And when He calls me to account, what will I answer Him?
 15 “Did not He who made me in the womb make him,
And the same one fashion us in the womb?
 16 “If I have kept the poor from their desire,
Or have caused the eyes of the widow to fail,
 17 Or have eaten my morsel alone,
And the orphan has notg Lit eaten from itshared it
 18 (But from my youth he grew up with me as with a father,
And fromh Lit my mother’s wombinfancy I guided her),
 19 If I have seen anyone perish for lack of clothing,
Or that the needy had no covering,
 20 If his loins have noti Lit blessedthanked me,
And if he has not been warmed with the fleece of my sheep,
 21 If I have lifted up my hand against the orphan,
Because I sawj Lit my helpI had support in the gate,
 22 Let my shoulder fall from thek Lit shoulder; or backsocket,
And my arm be broken offl Lit from the bone of the upper armat the elbow.
 23 “For calamity from God is a terror to me,
And because of Hism Lit exaltationmajesty I can do nothing.
 24 “If I have put my confidence in gold,
And called fine gold my trust,
 25 If I have gloated because my wealth was great,
And because my hand had secured so much;
 26 If I have looked at then Lit lightsun when it shone
Or the moon going in splendor,
 27 And my heart became secretly enticed,
And my hando Lit kissed my mouththrew a kiss from my mouth,
 28 That too would have been an iniquity calling forp Lit judgesjudgment,
For I would have denied God above.
 29 “Have I rejoiced at the extinction of my enemy,
Orq Lit lifted myself upexulted when evil befell him?
 30 “r Lit AndNo, I have nots Lit given my palateallowed my mouth to sin
By asking for his life in a curse.
 31 “Have the men of my tent not said,
‘Who cant Lit givefind one who has not been satisfied with his meat’?
 32 “The alien has not lodged outside,
For I have opened my doors to theu M.T. waytraveler.
 33 “Have I covered my transgressions likev Or mankindAdam,
By hiding my iniquity in my bosom,
 34 Because I feared the great multitude,
And the contempt of families terrified me,
And kept silent and did not go out of doors?
 35 “Oh that I had one to hear me!
Behold, here is myw Lit marksignature;
Let the Almighty answer me!
And the indictment which my adversary has written,
 36 Surely I would carry it on my shoulder,
I would bind it to myself like a crown.
 37 “I would declare to Him the number of my steps;
Like a prince I would approach Him.
 38 “If my land cries out against me,
And its furrows weep together;
 39 If I have eaten itsx Lit strengthfruit without money,
Or have causedy Lit the soul of its owners to expireits owners to lose their lives,
 40 Let briarsz Lit come forthgrow instead of wheat,
And stinkweed instead of barley.”
The words of Job are ended.
Свернуть
Священный трепет перед Всевышним для Иова является содержанием повседневной жизни; он всеми силами стремится...  Читать далее

Священный трепет перед Всевышним для Иова является содержанием повседневной жизни; он всеми силами стремится исполнять Его заповеди. В заключительной части своей речи Иов перечисляет то доброе, что он делал, не для того, чтобы требовать воздаяния (здесь позиция автора книги расходится с общепринятыми представлениями эпохи). Иов говорит о том, что гибель беззаконных страшит его, но он принял бы такую участь, если бы знал за собой нарушение закона. Что же такое он сделал, что Бог так покарал его?

Иов вновь требует, чтобы кто-нибудь объяснил ему причину его бедствий, показал бы, в чем именно он погрешил против воли Божьей. Он вновь и вновь повторяет свои уже высказанные мысли, вновь и вновь взывает к Богу, чтобы Он ответил ему. Читатель книги слышит эти многократные повторения, зная сюжет, который автор сообщил ему в прологе. Противоречие между настоящей (согласно сюжету) причиной страданий Иова и тем, как сам Иов переживает происшедшее, в конечном итоге ставит вопрос о том, существует ли вообще связь между человеческим страданием и грехами человека. Для Ветхого завета эта связь, казалось бы, очевидна, – но автор книги, тем не менее, считает нужным осмыслить ее применительно к отдельной личности.

Благоденствие беззаконных, о котором не раз на протяжении дискуссии говорил Иов, не менее самого страдания Иова заставляет усомниться в том, что грех влечет человека к гибели. Это раскаленное недоумение автора в первую очередь свидетельствует о том, что все не так просто, как казалось людям. В первую очередь, невозможность рационального объяснения того, почему праведные страдают, а беззаконные благоденствуют – а бывает и наоборот! – для автора книги обозначает тайну страдания, такую же непостижимую, как тайна божественной любви. Книга Иова говорит об этой тайне в рамках своего сюжета, и поэтому ее весть не вполне совпадает с тем, что отчасти открыто пророкам и будет в полноте открыто в Крестной Жертве Сына Божьего. Но для духовной истории человечества было принципиально важно, что осязаемые, зримые земные плоды праведности и беззакония перестают быть для ее читателя аксиомой. В этом книга Иова предваряет Откровение Божье в Иисусе Христе.

Но этим не ограничивается значение книги. В речах Иова автор выводит на первый план другое, незримое содержание страдания. Для Иова мучительно не только (а может быть, и не столько) обилие выпавших на его долю несчастий, но, в первую очередь, невозможность ясных и прямых отношений с Богом. Пропасть между Богом и Иовом, непереходимая для последнего, делает его положение таким отчаянным. И совершенно очевидно, что на месте Иова может оказаться каждый, и каждый окажется оторванным от Бога, погребенным во мраке и молчании. Вот где предстоит развернуться главному сюжетному повороту книги, ее ключевому откровению.

Свернуть

Благодаря регистрации Вы можете подписаться на рассылку текстов любого из планов чтения Библии

Мы планируем постепенно развивать возможности самостоятельной настройки сайта и другие дополнительные сервисы для зарегистрированных пользователей, так что советуем регистрироваться уже сейчас (разумеется, бесплатно).