Readings from the Scriptures have been an essential part of the Church service since the very first century of its existence. The readings and even the canon of the books to select them from in the early Church were chosen by the bishop – primate of the local Church.
Tradition of dividing the Bible text into a circle of excerpts to be read during services has its roots in the 3 century and takes final shape in the 5–6 centuries. Present-day cycle of Scripture readings in the Orthodox Church sets a so called ‘ordinary’ reading for each day of the liturgical year.
This cycle begins on the Easter vigil with the very first passags from the Gospel of John and from the Acts of the Apostles, and continues until the next Easter. Thus the whole New Testament except the Book of Revelation is read in one year. On feast days special passages selected are either telling about the celebrated event or are in some way connected with the feast. The ordinary readings for that day can be either dropped or read together with those of the feast at the Divine Liturgy.
Besides, certain excerpts from the Gospels are read during matins and vespers.
The circle of Orthodox readings consists mainly of the ordinary readings for each day.
2 Не отверг Бог народа Своего, который Он наперед знал. Или не знаете, что говорит Писание в
повествовании об
Илии? как он жалуется Богу на Израиля, говоря:3 "Господи! пророков Твоих убили, жертвенники Твои разрушили; остался я один, и моей души ищут".4 Что же говорит ему Божеский ответ? "Я соблюл Себе семь тысяч человек, которые не преклонили колени перед Ваалом".5 Так и в нынешнее время, по избранию благодати, сохранился остаток.6 Но если по благодати, то не по делам; иначе благодать не была бы уже благодатью. А если по делам, то это уже не благодать; иначе дело не есть уже дело.
11 Итак спрашиваю: неужели они преткнулись, чтобы
совсем
пасть? Никак. Но от их падения спасение язычникам, чтобы возбудить в них ревность.12 Если же падение их — богатство миру, и оскудение их — богатство язычникам, то тем более полнота их.
20 Тогда начал Он укорять города, в которых наиболее явлено было сил Его, за то, что они не покаялись:21 горе тебе, Хоразин! горе тебе, Вифсаида! ибо если бы в Тире и Сидоне явлены были силы, явленные в вас, то давно бы они во вретище и пепле покаялись,22 но говорю вам: Тиру и Сидону отраднее будет в день суда, нежели вам.23 И ты, Капернаум, до неба вознесшийся, до ада низвергнешься, ибо если бы в Содоме явлены были силы, явленные в тебе, то он оставался бы до сего дня;24 но говорю вам, что земле Содомской отраднее будет в день суда, нежели тебе.
25 В то время, продолжая речь, Иисус сказал: славлю Тебя, Отче, Господи неба и земли, что Ты утаил сие от мудрых и разумных и открыл то младенцам;26 ей, Отче! ибо таково было Твое благоволение.
Once registered, you can subscribe for any reading plans of the Bible.
Possibilities of personalized settings and other services for the already registered users are in the pipeline, therefore we advise you to register now (for free, of course).