Библия-Центр
РУ

Мысли вслух на Psa 68:1-37

Let God arise, let his enemies be scattered: let them also that hate him flee before him.
As smoke is driven away, so drive them away: as wax melteth before the fire, so let the wicked perish at the presence of God.
But let the righteous be glad; let them rejoice before God: yea, let them exceedingly rejoice.
Sing unto God, sing praises to his name: extol him that rideth upon the heavens by his name JAH, and rejoice before him.
A father of the fatherless, and a judge of the widows, is God in his holy habitation.
God setteth the solitary in families: he bringeth out those which are bound with chains: but the rebellious dwell in a dry land.
O God, when thou wentest forth before thy people, when thou didst march through the wilderness; Selah:
The earth shook, the heavens also dropped at the presence of God: even Sinai itself was moved at the presence of God, the God of Israel.
Thou, O God, didst send a plentiful rain, whereby thou didst confirm thine inheritance, when it was weary.
10 Thy congregation hath dwelt therein: thou, O God, hast prepared of thy goodness for the poor.
11 The Lord gave the word: great was the company of those that published it.
12 Kings of armies did flee apace: and she that tarried at home divided the spoil.
13 Though ye have lien among the pots, yet shall ye be as the wings of a dove covered with silver, and her feathers with yellow gold.
14 When the Almighty scattered kings in it, it was white as snow in Salmon.
15 The hill of God is as the hill of Bashan; an high hill as the hill of Bashan.
16 Why leap ye, ye high hills? this is the hill which God desireth to dwell in; yea, the LORD will dwell in it for ever.
17 The chariots of God are twenty thousand, even thousands of angels: the Lord is among them, as in Sinai, in the holy place.
18 Thou hast ascended on high, thou hast led captivity captive: thou hast received gifts for men; yea, for the rebellious also, that the LORD God might dwell among them.
19 Blessed be the Lord, who daily loadeth us with benefits, even the God of our salvation. Selah.
20 He that is our God is the God of salvation; and unto God the Lord belong the issues from death.
21 But God shall wound the head of his enemies, and the hairy scalp of such an one as goeth on still in his trespasses.
22 The Lord said, I will bring again from Bashan, I will bring my people again from the depths of the sea:
23 That thy foot may be dipped in the blood of thine enemies, and the tongue of thy dogs in the same.
24 They have seen thy goings, O God; even the goings of my God, my King, in the sanctuary.
25 The singers went before, the players on instruments followed after; among them were the damsels playing with timbrels.
26 Bless ye God in the congregations, even the Lord, from the fountain of Israel.
27 There is little Benjamin with their ruler, the princes of Judah and their council, the princes of Zebulun, and the princes of Naphtali.
28 Thy God hath commanded thy strength: strengthen, O God, that which thou hast wrought for us.
29 Because of thy temple at Jerusalem shall kings bring presents unto thee.
30 Rebuke the company of spearmen, the multitude of the bulls, with the calves of the people, till every one submit himself with pieces of silver: scatter thou the people that delight in war.
31 Princes shall come out of Egypt; Ethiopia shall soon stretch out her hands unto God.
32 Sing unto God, ye kingdoms of the earth; O sing praises unto the Lord; Selah:
33 To him that rideth upon the heavens of heavens, which were of old; lo, he doth send out his voice, and that a mighty voice.
34 Ascribe ye strength unto God: his excellency is over Israel, and his strength is in the clouds.
35 O God, thou art terrible out of thy holy places: the God of Israel is he that giveth strength and power unto his people. Blessed be God.
Свернуть

Образ человека, неправедно гонимого и не находящего себе места посреди притеснений издавна истолковывается как один из пророческих образов страдающего Мессии. На то есть все основания: многие подробности, изображённые в псалме, сбылись в земной жизни Спасителя, вплоть до желчи и уксуса, которыми Его поили.

Тем не менее полностью отождествлять человека, повествующего о своих страданиях, с грядущим Мессией нам не позволяет, например, его самокритичное признание: "Боже! Ты знаешь безумие мое, и грехи мои не сокрыты от Тебя". Этот человек не отрицает свою вину и грехи, он их признаёт и исповедует. Но и не признавая себя безупречным, он продолжает надеяться на Господа, тем более, что наличие грехов не делает его гонителей вершителями справедливости.

Можно было бы сказать, что два прочтения псалма противоречат одно другому. Но противоречие снято реальностью Голгофы, где Спаситель искупил наши грехи, разделив страдания со всеми, кому довелось их испытать, а значит, и со слагателем этого псалма.

Другие мысли вслух

 
На Psa 69:10
10 When I wept, and chastened my soul with fasting, that was to my reproach.
Свернуть
Как можно относиться к плачущему человеку? Многое, конечно, зависит от того, кто увидел чужое горе. Но всё же даже в падшем мире чужое горе чаще вызывает сочувствие, чем злорадство...  Читать далее

Как можно относиться к плачущему человеку? Многое, конечно, зависит от того, кто увидел чужое горе. Но всё же даже в падшем мире чужое горе чаще вызывает сочувствие, чем злорадство. Исключение составляют случаи, когда плачет враг, которого мы ненавидим. И, хотя Библия советует не злорадствовать и в этом случае, а Евангелие прямо такое злорадство запрещает, избавиться от него оказывается далеко не просто. Но бывает и кое-что похуже. Речь о ситуациях, когда человек плачет оттого, что искренне раскаивается в своих грехах, а окружение его составляют люди глубоко и искренне религиозные. Конечно, о злорадстве в таких случаях речь, как правило, не идёт, особенно, если дело происходит в среде христианской: всё-таки теоретически все христиане (или те, кто себя таковыми считают) признают, что безгрешных людей нет, и раскаяние в совершённом грехе здесь считается нормой. Что же касается времён дохристианских, то тогда, в частности, и в яхвистской среде, на грешника, даже невольного, смотрели, как на неудачника, а на того, кто грешил сознательно, как на человека конченного, с которым не о чем и говорить. Тут, конечно, плач о грехах сочувствия вызвать никак не мог. Но так ли уж отличается в этом отношении ситуация в среде христианской? Конечно, открыто насмехаться над кающимся или презирать его никто не будет. Но вот своеобразного снисходительного «христианского» сочувствия обычно более, чем достаточно. Быть может, и из-за такого отношения в том числе (хотя, разумеется, не только поэтому) исповедь уже в Средние века стала делом, фактически, интимным: христиане стали стесняться своей греховности. Не стыдиться греха, а именно стесняться греховности. Точно так же, как стеснялись её нередко в дохристианские времена. Греха стали стесняться, как в пуританском обществе дурной болезни. И тем самым серьёзно осложнили себе духовную жизнь, которая предполагает, в том числе, и целенаправленную работу по исцелению человека от его грехов. Ведь в церковь человек приходит, помимо прочего, и для этого тоже. И чем меньше будет здесь ложного стыда, тем быстрее пойдёт исцеление.

Свернуть

Благодаря регистрации Вы можете подписаться на рассылку текстов любого из планов чтения Библии

Мы планируем постепенно развивать возможности самостоятельной настройки сайта и другие дополнительные сервисы для зарегистрированных пользователей, так что советуем регистрироваться уже сейчас (разумеется, бесплатно).